نقدی بر سیاست‌های جنگ‌طلبانه امریکا و اسرائیل

مردم خیلی آسان برای جنگ آماده می‌شوند

۱۳ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۸۹۷۵۳۹ آمریکا
طبیعی است که مردم عادی رغبتی به جنگ نداشته باشند ولی در نهایت این رهبران هستند که سیاست‌ها را تعریف می‌کنند و این بسیار آسان است که ملتی را به قبول جنگ راضی کنند، کافی است بگوییم که وجود و بقایشان مورد تهدید است.
مردم خیلی آسان برای جنگ آماده می‌شوند

دیپلماسی ایرانی: "علم در پرونده هسته‌ای ایران با دروغ مبارزه می‌کند"، عنوانی است که یکی از استراتژیست‌ها و طرفداران ضد جنگ با ایران در یادداشتی در یکی از سایت‌های خبری تحلیلی معتبر امریکایی برای نوشته خود برگزیده است.

استناد این یادداشت بر این است که در حال حاضر بر اساس آخرین اطلاعات امریکایی‌ها بی‌شک ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. خیلی ساده باید گفت تا کنون یک دلیل که نشان دهد ایران به دبنال تسلیحات هسته‌ای است کشف نشده است. حتی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اذعان دارند که دیگر بیشتر از این برای خواسته‌های امریکا و اسرائیل نمی‌توانند، ایران را بگردند و بهانه‌تراشی کنند. برای همین با اطمینان کامل گفته‌اند که ایران هیچ برنامه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد. این نکته را حتی لئون پانه‌تا، وزیر دفاع امریکا و ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز اعتراف کرده‌اند.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، گری لوپ، استاد دانشگاه در یکی از دانشگاه‌های معتبر امریکا با این رویکرد تلاش کرده که در یادداشتی که در سایت امریکایی کاونترپانچ منتشر کرده است به تشریح اهداف اصلی مواضع امریکا بپردازد. وی می‌نویسد: سیاست امریکا در حال حاضر بر "گمراهی فضای سیاسی هماهنگ" استوار است. به همین دلیل است که می‌بینیم مقام‌های امریکایی با جرات تمام دروغ‌های مفتضحانه‌ای بر زبان می‌رانند و در رسانه‌ها منتشر می‌کنند. به گونه‌ای که در نهایت این دروغ‌ها به هسته اصلی سیاست‌ آنها تبدیل ‌شده و اکنون ادعا دارند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است. طرفداران این دروغ‌پراکنی‌ها معتقدند که هر چه باشد این دروغ‌ها مخاطبان خود را پیدا خواهند کرد. چرا نه، ایران کشوری اسلامی است و افکار عمومی جهان غرب حتی حاضر است خبرهایی از این بدتر از مسلمانان بشنود به خصوص این که ایران مدت طولانی‌ای است که با امریکا سر ناسازگاری دارد.

گری لوپ همچنین می‌نویسد: با توجه به این دیدگاه کسی دیگر به این حقیقت توجه نمی‌کند که ایران در عصر مدرن تا کنون به هیچ کشوری حمله نکرده و حتی به هیچ نحوی از انحا در حوادث 11 سپتامبر که بدترین نوع حمله به امریکا محسوب می‌شود نیز دست نداشته است. ولی با همه این احوال رهبران سیاسی برای گمراه کردن افکار عمومی فکر خطرناک بودن ایران هسته‌ای را ترویج می‌کنند. به گونه‌ای که به یاد داریم که سیاست‌های جورج بوش بر سر پرونده عراق در آن دوران تا چه اندازه‌ به منطق حزب نازی نزدیک شد و همه را به یاد مقوله هرمان گورینگ، یکی از رهبران بارز آلمان نازی و پدر معنوی دستگاه پلیسی این حزب که می‌گفت: «طبیعی است که مردم عادی رغبتی به جنگ نداشته باشند ولی در نهایت این رهبران هستند که سیاست‌ها را تعریف می‌کنند و این بسیار آسان است که ملتی را به قبول جنگ راضی کنند، کافی است بگوییم که وجود و بقایشان مورد تهدید است و بگوییم که کسانی که حرف از صلح می‌زنند خائنان به وطن هستند و امنیت کشور را مورد تهدید قرار می‌دهند. این سیاستی است که برای همه کشورهای جهان قابل اجرا است.»

گری لوپ ضمن تایید این نظریه که ایالات متحده امریکا و اسرائیل هر کاری می‌کنند که ایران برنامه هسته‌ای‌اش را به نتیجه نرساند، می‌نویسد: با این حال همان طور که بوش نتوانست دلیلی بیابد تا ثابت کند که ایران هسته‌ای اسرائیل را مورد هدف قرار خواهد داد، اوباما نیز تا کنون نتوانسته است چنین چیزی را ثابت کند و هر آن‌چه گفته می‌شود صرفا تحت فشارهای لابی اسرائیل است.

وی در پایان این یادداشت خود می‌نویسد: با همه این احوال فاصله قابل توجهی میان مواضع امریکا و اسرائیل بر سر پرونده هسته‌ای ایران وجود دارد. بی‌شک حزب لیکود اسرائیل خوش‌بین است که می‌تواند واشنگتن را به جنگی دیگر به نفع مصالح اسرائیل بکشاند در حالی که اوباما به هیچ وجه تمایل به چنین جنگی ندارد. رئیس جمهوری امریکا نمی‌تواند اعتراف کند که چنین جنگی فقط به سود لابی‌های اسرائیلی و منافع نو محافظه‌کاران خواهد بود. 

نظر شما :