ایران ؛ چالش انتخاباتی باراک اوباما

انتخاب درست کدام است آقای رئیس جمهور؟

۲۷ دی ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۹ کد : ۱۸۹۷۱۸۹ آمریکا
آزمون مقدماتی نحوه عملکرد دولت اوباما در این زمینه در اواخر ماه فوریه خواهد بود. زمانی که قانون تحریم ها از دولت می خواهد دسترسی تمامی موسسه های مالی خصوصی که از طریق بانک مرکزی ایران نقل و انتقال های غیر نفتی انجام می دهند را قطع کند و در این زمینه تنها فروش غذا، دارو و خدمات درمانی استثنا خواهد بود.
انتخاب درست کدام است آقای رئیس جمهور؟
دیپلمماسی ایرانی : افزایش درگیری آمریکا با ایران، تهدید سیاسی تازه ای را متوجه باراک اوباما کرده که قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شرکت کند. تهدیدی که اوباما را با انتخاب بین آسیب زدن به روند احیای اقتصادی آمریکا و خدشه وارد کردن به چهره خود به عنوان یک رهبر قاطع، تنها می گذارد.تحریم صادرات نفت ایران که رئیس جمهور آمریکا آن را در آستانه سال نو میلادی از طریق امضا قانون تحریم بانک مرکزی، تصویب کرد باید تا پایان ماه ژوئن به اجرا درآید. اوباما باید به زودی تصمیم بگیرد که آیا می خواهد علیه کشور هایی که به خرید نفت ایران از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ادامه می دهند،اقداماتی به عمل آورد یا خیر. این در شرایطی است که شماری از این کشور ها متحدان نزدیک آمریکا به شمار می روند.

این در حالی است که پس از مدت ها لابی مقامات دولت اوباما با کنگره، قانونگذاران که طرح تحریم بانک مرکزی ایران را به تصویب رسانده اند، این اختیار را برای رئیس جمهور در نظر گرفتند که وی بتواند در صورت نیاز اجرای مجازات ها را به تاخیر بیاندازد. همچنین اوباما می تواند در صورتی که بازار نفت با بحران مواجه شود در اعمال تحریم ها تاخیر ایجاد کند و علاوه بر این اختیار دارد که برخی کشور ها را به دلیل ملاحضات امنیت ملی از تحریم ها مستثنی کند.

اما در صورتی که رئیس جمهور آمریکا از هر یک از این گزینه ها استفاده کند با این اتهام مواجه می شود که در مورد ایران ضعف به خرج داده است.
این در حالی است که هم اکنون رقبای جمهوریخواه اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا تهدید اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران را مطرح می کنند تا از این طریق مانع دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای شوند.
میت رومنی یکی از این کاندیدا های جمهوریخواه ادعا می کند در صورتی که اوباما دوباره برای ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود، ایران به سلاح هسته ای دست می یابد اما در صورتی که رومنی پیروز انتخابات باشد، ایران هسته ای نمی شود.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که عده اندکی در دولت آمریکا بر این باورند که راهی مطمئن برای بازداشتن ایران از ورود به باشگاه هسته ای وجود دارد و به همین دلیل تمرکز بیشتر بر مهار برنامه های هسته ای ایران است.
روزنامه نیویورک تایمز در این زمینه می نویسد: دولت اوباما به شدت از استفاده از گزینه نظامی علیه ایران می پرهیزد و آمریکا اتهام دخالت در طرح ترور اخیر یکی از دانشمندان هسته ای را نیز به طور کلی رد کرده است. اما در عین حال بر تحریم های اقتصادی متمرکز است تا ایران را ناچار کند که برای برنامه های هسته ای خود بهای سنگینی بپردازد.
یکی از مقامات سابق خزانه داری آمریکا بر این باور است که در سال انتخابات، موضوع ایران به مساله ای دشوار برای دولت تبدیل شده است. از سویی دیگر تحریم ها می تواند به اقتصاد آسیب بزند و شانس های اوباما برای پیروزی مجدد در انتخابات را کاهش دهد. با این حال برخی از کارشناسان دولت اوباما بر این باورند که تحریم ها تنها راهی هستند که اسرائیل را از انجام حمله پیشگیرانه در مقابل ایران باز می دارد. با این وجود در صورتی که اولین معافیت تحریمی به یکی از متحدان آمریکا اعطا شود، کاخ سفید با حجم وسیعی از درخواست ها برای معافیت از تحریم های ایران مواجه خواهد شد که این سیاست را تضعیف می کند و این به منزله افزایش شانس حمله اسرائیل به ایران خواهد بود.
به هر ترتیب سیاست تحریمی اوباما علیه ایران، نکته های مثبتی نیز برای کاخ سفید به دنبال داشته است. برای مثال اتحادیه اروپا برای تحریم واردات نفت از ایران اعلام آمادگی کرده و ژاپن و کره جنوبی نیز تلاش برای یافتن منابع جایگزین نفت ایران را آغاز کرده اند. از سوی دیگر کاهش ارزش ریال تحت تاثیر تحریم ها فشار مضاعفی را به دولت تهران وارد می کند.

با این وجود همچنان زمان و نحوه اعمال تحریم ها مورد مذاکره مقامات دولت بوش است. چرا که با توجه به پایان جنگ عراق و کشته شدن عثامه بن لادن، دولت اوباما در مقایسه با دور اول دیگر روسای جمهور دمکرات آمریکا در موقعیت بهتری برای انتخاب دوباره قرار دارد و مقامات دولت اوباما نمی خواهند این شانس را با تصمیم گیری های نادرست در مورد تحریم ایران از دست بدهند.
اما به اعتقاد کارشناسان، تلاش برای نفوذ در بازار نفت جهانی، چالشی بسیار دشوار است. در حال حاضر مقامات جمهور اسلامی اقداماتی را در جهت افزایش بهای نفت انجام می دهند که از جمله آنها می توان به مانور نظامی در تنگه هرمز و تهدید به بستن این شریان مهم انتقال نفت اشاره کرد.

برخی کارشناسان آمریکایی بر این عقیده اند که بحران در بازار نفت از طریق حذف ایران که یکی از تولید کنندگان بزرگ نفت در جهان است مانند سقوط ارزش یورو یک شوک اقتصادی است که می تواند روند احیای بازار اشتغال در آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد و نگرانی ها در مورد این پیامد ها کاخ سفید را بر آن داشته تا در مورد تحریم بانک مرکزی ایران دقت بیشتری به خرج دهند. تیموتی گیتنر، معاون خزانه داری آمریکا در ماه گذشته در نامه ای خطاب به سنا تاکید کرد که تحریم کلی بانک مرکزی ایران می تواند رویکرد مرحله بندی شده دولت را تحت تاثیر قرار داده و دولت تهران را با سود اقتصادی مواجه کند.
به موجب قانون تحریم بانک مرکزی ایران، دولت اوباما 180 روز فرصت دارد تا ارتباط موسسه های مالی و بانک های خارجی که نفت ایران را از طریق بانک مرکزی خریداری می کنند را با ایالات متحده قطع کند. هدف از این اقدام، به تعطیلی کشاندن بانک مرکزی ایران است که منبع اصلی تامین بودجه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی به شمار می رود.

این در حالی است که اوباما در این مورد دو گزینه در اختیار دارد که یکی از آنها به تاخیر انداختن تحریم ها در صورتی است که نفت کافی در بازار موجود نباشد و دیگری در نظر گرفتن معافیت از تحریم ها برای برخی از متحدان آمریکا.
آزمون مقدماتی نحوه عملکرد دولت اوباما در این زمینه در اواخر ماه فوریه خواهد بود. زمانی که قانون تحریم ها از دولت می خواهد دسترسی تمامی موسسه های مالی خصوصی که از طریق بانک مرکزی ایران نقل و انتقال های غیر نفتی انجام می دهند را قطع کند و در این زمینه تنها فروش غذا، دارو و خدمات درمانی استثنا خواهد بود.

این در حالی است که به گفته سناتور کیرک که از ماه ها پیش طرح تحریم بانک مرکزی ایران را با شدت در کنگره دنبال می کند، تحریم بانک مرکزی با توجه به آمادگی عربستان برای تولید نفت بیشتر و باز گشتن سطح تولید عراق و لیبی به دوران قبل از جنگ، چندان پیچیده نیست. اما در عین حال آزمون سختی برای دولت اوباما است که تاکید دارد در مورد جمهوری اسلامی قاطعانه عمل می کند.
منبع : تایم / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی





 

نظر شما :