آلمان به دنبال تحریم نفت ایران

۰۹ آذر ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۷ کد : ۱۸۴۰۹ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : گزارش روزنامه SZ ( Suddeutsche Zeitung) حاکی از آن است که وزیر امور خارجه آلمان قصد دارد موضوع تحریم نفت ایران را در نشست قریب الوقوع وزیران خارجه اتحادیه اروپا مطرح کند.
وزیران خارجه اتحادیه اروپا فردا( پنجشنبه) گرد هم می‌آیند تا در مورد تحریم مضاعف ایران تصمیم گیری کنند. فرانسه با پیشنهاد تحریم خرید نفت از ایران رهبری جبهه افزایش فشار‌ها بر ایران را بر عهده دارد و اکنون در شرایطی که آلمان به دلیل روابط تجاری خود با ایران و عدم حمایت جدی از تحریم‌ها در معرض انتقاد‌های وسیعی قرار داشت،‌اعلام کرده که به دنبال منع واردات نفت ایران است.
بنا بر این گزارش گویدو وسترول بر این باور است که در صورت ادامه رفتار ایران چاره‌ای جز تحریم ایران نیست و اکنون زمان آن رسیده که منابع مالی برنامه‌های هسته‌ای ایران خشک شود.
این در حالی است که درآمد نفتی بیش از نیمی از درآمد دولت را تشکیل داده و اقتصاد جمهوری اسلامی به شدت به این درآمد وابسته است.

گفتنی است صادرات نفت ایران 18 درصد صادرات نفتی به اتحادیه اروپا را شمال می‌رود و بزرگترین خریداران نفت ایران ایتالیا، اسپانیا و یونان هستند.
از سوی دیگر دولت آلمان قصد دارد تحریم‌های مضاعفی را در روابط بانکی اتحادیه اروپا با ایران اعمال کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که آلمان از فرانسه می‌خواهد عملیات بانک تجارت در این کشور را متوقف کند.
این روزنامه چاپ مونیخ همچنین گزارش داده است که درخواست برای متوقف کردن فعالیت‌های بانک تجارت در فرانسه به دنبال آن مطرح می‌شود که نیکلا سارکوزی،‌رئیس جمهور فرانسه خواستار مسدود کردن حساب‌های خارجی بانک تجارت ایران شده بود.

منابع خبری می‌گویند دولت آلمان فهرستی از شرکت‌های اروپایی و فرانسوی که در بخش‌های خودروسازی، حمل و نقل و لجستیکی ایران فعالیت دارند آماده کرده است تا به فعالیت آنها خاتمه داده شود. علاوه بر این برلین به دنبال آن است که فروش تجهیزات ردیابی و مانیتور ارتباطات به ایران ممنوع شود.
این در حالی است که شرکت زیمنس آلمان با همکاری شرکت نوکیا تجهیزات نظارت و ردیابی را در سال 2008 به ایران فروخته است. گفتنی است ارزش صادرات محصولات تکنولوژی آلمان به ایران در 8 ماهه نخست سال جاری 2 میلیارد و 750 میلیون دلار برآورد شده است.
بنا بر این گزارش با توجه به تحریم‌های مورد نظر برلین از این پس اعتبار‌های صادراتی تنها به محصولات غذایی تعلق خواهد گرفت که بین ایران و اروپا تجارت می‌شوند. این در حالی است که بسیار یاز کشور‌های اروپایی روابط دو جانبه تجاری خود با ایران را از طریق منابع مالی ناشی از مالیات عمومی تامین می‌کنند.


 

نظر شما :