چین به دنبال تجارت آزاد با ژاپن و کره

۳۰ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۱ کد : ۱۸۰۷۹ سرخط اخبار
 یک نشریه چینی روز دوشنبه درحالی از تلاش پکن برای تشکیل یک توافقنامه تجارت آزاد با ژاپن و کره جنوبی خبرداد که تلاشهای اخیر آمریکا برای ملحق شدن کشورهای آسیایی به توافقنامه تجارت آزاد تحت نظارت واشنگتن با شکست مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، روزنامه 'گلوبال تایمز' چین طی گزارشی نوشت: پکن مشتاقانه درصدد بررسی تشکیل یک توافقنامه تجارت آزاد موسوم به 'همکاری فرا اقیانوس آرام یا (TTP) است که درصورت به اجرا گذاشته شدن، بزرگترین منطقه تجارت آزاد در حوزه اقیانوس آرام خواهد بود.

براساس این گزارش، 'ون جیابائو' نخست وزیر چین نیز در دیدار با مقامات ژاپن و کره جنوبی در نشست هفته گذشته سران شرق آسیا در جزیره 'بالی' اندونزی، متعهد به تسریع در اجرای توافقنامه مذکور با این دو کشور شد.

این روزنامه نوشت: 'ون' همچنین پیشنهاد کرده است که مقامات دولتی، صنایع و صادراتی سه کشور مذکور تحقیقات درباره این توافقنامه را تا پایان سال جاری میلادی به اتمام برسانند و مذاکرات رسمی در این زمینه در سال آینده میلادی آغاز شود.

چین، ژاپن و کره جنوبی در ژانویه (دی) سال 2010 میلادی اعلام کردند درصدد بررسی تشکیل یک توافقنامه تجارت آزاد فیمابین هستند.

این درحالی است که تلاشهای اخیر آمریکا برای یک توافقنامه تجارت آزاد با ژاپن و کره جنوبی با مخالفت مردم این کشورها مواجه شده است بطوریکه این اقدام تظاهرات اعتراض آمیز از سوی صاحبان صنایع و اصناف را به دنبال داشته است که معتقدند این توافقنامه یک جانبه و به نفع آمریکا است.


نظر شما :