انتشار بخش اصلی قطعنامه ضد ایرانی آژانس انرژی اتمی

۲۷ آبان ۱۳۹۰ | ۰۰:۱۶ کد : ۱۷۹۸۶ سرخط اخبار
در حالی که دیپلمات های غربی در حال چانه زنی برای تصویب قطعنامه ای بر علیه ایران هستند ، اما گزارش های رسیده حکایت از این دارد که به دلیل عدم وجود اجماع در بین اعضاء در این قطعنامه فقط از ایران انتقاد شده و ضرب الاجلی برای ایران تعیین نشده است.
به گزارش تابناک ، شبکه خبری «بی بی سی » خبری را منتشر کرده که بر اساس آن، در متن پیش نویس قطعنامه، ایران بخاطر آنچه عدم شفافیت برنامه اتمی و ادامه غنی سازی اورانیوم خوانده شده، مورد انتقاد قرار گرفته است.

بر این اساس ،  ابتدا اعلام شده بود که در متن نهایی، از ایران خواسته می شود به سوالهای آژانس تا نشست بعدی شورای حکام در مارس آینده "پاسخی معنادار" بدهد.

حالا این ضرب الاجل حذف شده و در عوض از آقای آمانو خواسته شده است که به اعضا درباره پیشرفت همکاری با ایران گزارش بدهد.

با این وجود گزارش های رسیده حکایت از این دارد که آامانو در قبال ایران موضعی تهاجمی گرفته است و به صراحت از وجود شواهدی دال بر نظامی شدن برنامه ای هسته ای ایران سخن است .

این شبکه خبری گزارش داد که در متن سخنرانی مدیر کل آژانس که به دست خبرنگاران رسیده، آمده است:پیشگیری از تکثیر تسلیحات اتمی یکی از اولویتهای اصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی است. ما در سه سال گذشته، اطلاعات بیشتری دریافت کرده ایم که تصویری کاملتر از برنامه اتمی ایران ارائه می کند و نگرانی های ما درباره ابعاد احتمالی نظامی آن را افزایش می دهد.

همچنین یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته است که این سازمان قصد دارد هیاتی بلندپایه به ایران بفرستد تا به نگرانی ها درباره احتمال ساخت بمب اتمی از سوی جمهوری اسلامی رسیدگی کند. که به نظر می رسد قبول با تاخیر دعوت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از بازرسان آژانس است 

نظر شما :