آیا اسرائیل در انفجار کرج دست داشت؟

۲۳ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۳ کد : ۱۷۸۶۰ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : روزنامه‌های اسرائیلی با انتشار تعدادی گزارش در خصوص انفجار پایگاه موشکی در نزدیکی کرج مدعی شده‌اند که شاید اسرائیل در این انفجار نقش داشته است. منابع مختلف در این گزارش‌ها با ارائه تحلیل‌های مختلف مدعی شده اند که رد پای اسرائیل در این انفجار به چشم می‌خورد. مجله تایم نیز به نقل از یک مقام جاسوسی در غرب مدعی شده است که موساد، سرویس جاسوسی اسرائیل این انفجار را انجام داده است و آنگونه که مقامات ایران می‌گویند این تنها یک انفجار تصادفی نبوده است. این مقام همچنین مدعی شده که خرابکاری ‌های بیشتری از سوی موساد برنام‌ریزی شده تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود.
این در حالی است که مقامات اسرائیلی در یک ماه اخیر موضع‌گیری‌های زیادی در مورد اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران داشته اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که نتانیاهو در تلاش است تا کابینه را برای اقدام نظامی علیه ایران راضی کند.

به گزارش تایم، اسرائیل که متهم به ارسال ویروس استاکس نت به تاسیسات هسته‌ای ایران در سال گذشته است، اکنون بنا بر باور برخی مقامات جاسوسی در منفجر کردن پایگاه موشکی در ایران نقش داشته که موشک شهاب در آن قرار دارد. این موشک بنا بر گفته مقامات ایرانی قابلیت هدف قرار دادن خاک اسرائیل را دارد. از سوی دیگر گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که مهندسان ایرانی برنامه‌های رایانه‌ای را از کلاهک های هسته‌ای طراحی کرده اند که می تواند روی موشک‌هایی مانند شهاب نصب شود.

به گزارش این نشریه انگلیسی، شاید اینگونه حملات از سوی اسرائیل تلاشی باشد برای خودداری از حمله مستقیم. به بیان بهتر در صورتی که اسرائیل بتواند به همراه آمریکا و متحدانش به آسیب زدن به برنامه های هسته‌ای ایران ادامه دهد، جایگزینی برای اقدام نظامی محسوب می‌شود. برای مثال ویروس استاکس نت برای ماه‌ها سانتریفوژ‌های ایران را تحت تحت تاثیر پیامد‌های خود قرار داد.
در همین حال روزنامه هبرو چاپ اسرائیل نیز با تاریخ‌نگاری انفجار‌هایی در ایران پرداخته که در پایگاه‌های موشکی روی داده است. انفجار نوامبر 2007 در پایگاه موشکی در جنوب تهران و اکتبر 2010 در پایگاه موشکی در جنوب غربی ایران و همچنین سوء قصد به دانشمندان هسته‌ای که در سال‌های اخیر رواج یافته است.

از سوی دیگر گفته می‌شود که موساد نقشی اساسی در گرد آوری اطلاعات از ایران دارد و به بیان دیگر اسرائیل تنها کشوری است که در ایران نیرو‌های جاسوسی خارجی دارد. در گزارش اخیر آژانس این نکته خاطرنشان شده که منابعی که اطلاعات از آنها به دست آمده سرویس‌های جاسوسی غربی و منابع جاسوسی اسرئیلی بودند.

 

( ۱ )

نظر شما :