ایران ابزار نازکشی سارکوزی از نتانیاهو

۲۲ آبان ۱۳۹۰ | ۲۲:۱۱ کد : ۱۷۸۵۰ سرخط اخبار
نیکلا سارکوزی پس از آن که بنیامین نتانیاهو را یک "دروغگو" خواند، با ارسال نامه‌ای دوستانه همکاری نزدیک درباره‌ اعمال تحریم علیه ایران را به وی پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: چند روز پس از آن که نیکلا سارکوزی ـ رییس‌جمهور فرانسه ـ در مکالمه خصوصی‌اش با باراک اوباما ـ رییس‌جمهور آمریکا ـ، بنیامین نتانیاهو ـ نخست‌وزیر اسراییل ـ را "دروغگو" خطاب کرد، اکنون در تلاش است تا این خسارت وارد شده را به حداقل برساند.

سارکوزی نامه‌ای را درباره چگونگی پرداختن به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نتانیاهو فرستاد.

این نامه حاوی عباراتی تند علیه ایران است و با نوشتن عبارت "ارادتمند" به دست‌خط سارکوزی امضا شده است. شکل این نامه در چارچوب مکاتبات دیپلماتیک شکلی کاملا غیرمعمول است.

این نامه توسط کریستوف بیگو ـ سفیر فرانسه در اراضی اشغالی ـ به نتانیاهو تقدیم شده است.

فرانسه از زمان انتشار خبرها درباره دروغگو خواندن نتانیاهو از سوی سارکوزی در نشست گروه بیست درصدد یافتن راهی برای تسکین دادن نتانیاهو بوده است.

کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که روابط کاری میان اوباما و نتانیاهو به خوبی پیش می‌رود و اوباما بیش از هر رییس‌جمهور دیگری با نتانیاهو گفت‌وگو می‌کند.

این کار راه را برای عذرخواهی فرانسه باز کرد. سارکوزی در نامه‌اش به نتانیاهو به شدت تهران را مورد هجمه قرار می‌دهد و به "دروغ پراکنی" متهم می‌کند و قول می‌دهد که پاریس رهبری تحریم‌هایی بی‌سابقه را علیه ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دنبال خواهد کرد.


در عین حال روزنامه فیگارو گزارش داد که والری هوفنبرگ ـ نماینده پیشین سارکوزی در خاورمیانه ـ از سارکوزی درخواست کرده است که در سفری ویژه به اسراییل که ممکن است در ژانویه انجام شود در صدد رفع "سوءتفاهمات" برآید.

هوفنبرگ گفته است که سارکوزی "این ایده را پذیرفته است" با این حال کاخ الیزه هنوز این گزارش را تایید نکرده است.



نظر شما :