دانشمند هسته ای روسی همکاری با ایران را تکذیب کرد

۱۹ آبان ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۰ کد : ۱۷۷۵۰ سرخط اخبار
یکی از دانشمندان جماهیر شوروی سابق ، این ادعا را که وی مغز متفکر برنامه‌های هسته‌ای ایران بوده، ‌تکذیب کرد. این د رحالی است که رسانه‌های آمریکایی اخیرا گزارش دادند که وی به تهران کمک کرده تا به باشگاه هسته‌ای ملحق شود.
از سوی دیگر در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که اخیرا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای مورد نگرانی ایران منتشر شده، ادعا شده بود که جمهوری اسلامی در این راه از کمک دانشمندان خارجی استفاده کرده است.
همچنین روزنامه واشینگتن پست نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که نام یکی از این دانشمندان هسته‌ای ویاچسلای دانیلنکو است که دست کم برای مدت 5 سال به برنامه‌های هسته ای ایران کمک کرده است.
کمرسانت که یکی از روزنامه‌های مشهور در روسیه است با انتشار گزارشی در این زمینه به واکاوی زندگی دانیلنکو پرداخته است. به گزارش این روزنامه روسی دانیلنکو اکنون 76 ساله است و برای سال‌ها به عنوان یکی از دانشمندان زبده در جماهیر شوروی سابق در بخش فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی فعالیت داشته است. این روزنامه به نقل از دانیلنکو نوشت: من یک فیزیک‌دان هسته‌ای نیستم و بنیانگذار برنامه هسته‌ای ایران نبوده‌ام. البته وی از ذکر جزئیات بیشتر در این مورد خودداری کرده است. کومرسانت می‌نویسد، دانیلنکو یکی از دانشمندان هسته‌ای برجسته در سطح جهان است که در سال‌های 1950 تا زمان بازنشستگی خود در یکی از برنامه‌های هسته‌ای فوق سری فعالیت داشته است. 

( ۱ )

نظر شما :