امکان توسعه همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه

۱۸ آبان ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۷۷۱۷ سرخط اخبار
فارس: منابع خبری در آستانه سفر نایب رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران به مسکو، از امکان توافق روسیه و ایران در زمینه ایجاد دو آزمایشگاه هسته‌ای و همچنین ساخت نیروگاه اتمی جدید در خاک جمهوری اسلامی خبر دادند.

به گزارش  روزنامه «نیزاویسیمایا گازیه تا»، "علی باقری" معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز گذشته به روسیه سفر کرده است. این مقام ایرانی قرار است در مسکو با مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه و شورای امنیت روسیه مذاکراتی را داشته باشد.

در جریان این مذاکرات طرفین به بررسی مسائل مربوط به همکاری دو کشور در زمینه انرژی اتمی، مواضع آژانس بین المللی انرژی اتمی و گزارش اخیر این سازمان در مورد برنامه هسته‌ای ایران و همچنین ابتکارعمل روسیه در خصوص حل و فصل گام به گام مسائل هسته‌ای ایران خواهند پرداخت.
این در حالی است که در آستانه سفر باقری به روسیه برخی منابع از این خبر دادند که مقامات تهران قصد دارند به مسکو پیشنهاد ساخت دو آزمایشگاه هسته‌ای در خاک ایران و همچنین مذاکره در مورد ساخت نیروگاه اتمی دیگری را به طرف روسی بدهند.

احتمال دارد که یکی از این دو آزمایشگاه هسته‌ای در نزدیکی مرکز هسته‌ای اصفهان و دیگری در نزدیکی راکتور تحقیقاتی اراک تاسیس شود. ارزش این قراردادها در صورت توافق طرفین حدود 7 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

"آندری چرکاسینکو" مدیر کل گروه شرکت‌های «اتم چرام ریسورس» روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار این روزنامه یادآور شد که روسیه به همکاری درازمدت با ایران در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی علاقه مند است و بطور کامل این توانایی را دارد تا به ساخت نیروگاه اتمی جدیدی در این کشور بپردازد.
به گفته وی، البته بعید است با ساخت مرکز تحقیقاتی در خاک جمهوری اسلامی موافقت شود، چرا که این مسئله مغایر با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص همکاری‌های هسته‌ای با ایران است.
این مقام روس تاکید کرد که دولت جمهوری اسلامی دارای طرح گسترده ای برای استفاده از انرژی هسته‌ای برای تامین برق این کشور است و راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در ماه سپتامبر نشان داده است که روسیه شریک قابل اطمینانی در این زمینه خواهد بود و شرکت «راس اتم» هم روی ادامه همکاری‌های دو کشور در این عرصه حساب باز کرده است.
 

نظر شما :