ادعای واشنگتن پست در مورد گزارش آمانو

۱۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۷۶۹۱ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای مورد نگرانی ایران، بخش‌هایی از این گزارش با تلاش خبرنگاران در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های معتبر جهان به بیرون درز کرده است. شماری از رسانه‌ها از خبرگزاری رویترز گرفته تا روزنامه لس آنجلس تایمز به گوشه‌هایی از این گزارش که هنوز به طور علنی منتشر نشده اشاره کرده‌اند. تصاویر ماهواره ای از کانتینری فولادی که در آن آزمایش‌های هسته‌ای انجام می‌شود، تلاش مهندسان ایرانی برای طراحی نمونه‌های رایانه‌ای کلاهک هسته‌ای و فعالیت‌هایی سری که در سال‌های اخیر در برنامه‌های هسته‌ای ایران انجام می‌شده همه و همه بخش‌هایی از گزارش آمانو را تشکیل می‌دهد که رسانه‌های جهانی به آن دست یافته‌اند.

اما تازه ‌ترین گزارش به روزنامه واشینگتن پست مربوط می‌شود که در آن ادعا شده اطلاعات جاسوسی که در اختیار مقامات آژانس قرار گرفته نشان می‌دهد که دولت ایران گام‌هایی اساسی در جهت تولید سلاح هسته‌ای برداشته است و در این راه از کمک دانشمندان خارجی برای غلبه بر مشکلات فنی بی نصیب نبوده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی تاکید دارد در فعالیت‌های هسته‌ای اهداف صلح آمیز را دنبال می‌کند و در عین حال از گزارش آمانو که نسخه‌ای از آن در اختیار مقامات تهران قرار گرفته انتقاد کرده است.

به گزارش روزنامه واشینگتن پست، موضع گیری برخی مقامات اسرائیلی در مورد اقدام نظامی علیه ایران فضای دشواری را برای انتشار گزارش آمانو پدید آورده است. غرب به صراحت اعلام کرده که قصد دارد از گزارش آمانو به عنوان مبنایی برای افزایش فشار علیه ایران استفاده کند. از سوی دیگر گزینه نظامی بار دیگر به سوژه‌ای برای سخن‌پراکنی نتانیاهو و کابینه‌اش تبدیل شده و این در شرایطی است که آمانو پیش‌تر با مخالفت روسیه و چین برای انتشار گزارش خود مواجه شده بود. دو شریک تجاری ایران بر این باورند که انتشار گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شانس دیپلماسی را در مورد ایران از بین می‌برد.

 

نظر شما :