واکنش صالحی:مرگ یک‌بار شیون هم یک‌بار

۱۴ آبان ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۸ کد : ۱۷۶۴۳ سرخط اخبار
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره ارسال نامه به دبیرکل‌ سازمان ملل درباره اسناد ایران از حمایت آمریکا از تروریسم اظهار کرد: در نامه به بان‌ کی مون اعتراض‌مان نسبت به توطئه‌های آمریکا که مستند نیز هست را اعلام کرده‌ایم و در زمان محاکمه و دادگاه، اسناد را مطرح می‌کنیم.

به گزارش ایسنا علی‌اکبر صالحی ـ وزیر امور خارجه کشورمان ـ که ظهر شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه بروندی سخن می‌گفت افزود: در حال حاضر محتوای اسناد را می‌توانیم اعلام کنیم اما خود اسناد را در دادگاه به عنوان سند مطرح خواهیم کرد.

او هم‌چنین در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد گزارش آینده آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌یی ایران گفت: ‌مدتی است جنجال تبلیغاتی به راه افتاده است که قرار است آژانس مستنداتی در گزارشات آینده خود منتشر کند که از دید آژانس بیانگر فعالیت‌های موشکی ایران است. قبلا هم این موضوع مطرح بوده است و مستندات این چنینی را به گونه‌ای عنوان کرده بودند. جمهوری اسلامی ایران پاسخ لازم را داد و در 117 صفحه به مطالعات ادعایی پاسخ داد. معتقدم این مستندات بدون اصالت است، اما اگر اصرار دارند آن را منتشر کنند مرگ یک‌بار شیون یک‌بار.

صالحی ادامه داد: ما در این‌باره مشکلی نداریم. ما بارها اعلام کرده‌ایم مستندات آن‌ها مستنداتی بی‌پایه و اساس است؛ مثلا برخی می‌توانند پول جعل کنند اما به هر حال جعلی است؛ مستندات نیز این گونه است. مانند یک فیلم سینمایی است. فیلم داستانی را ارائه می‌دهد و کسی که آن را می‌بیند تناقضی در آن فیلم نمی‌بیند اما باید در نظر داشت به هر حال این یک فیلم است و پس از دو ساعت پایان می‌یابد و امری خیالی است. ما به مستندات این گونه نیز عادت داریم. قبلا نیز آمریکا سندی به این شکل به عنوان فضاحت نیجر مطرح کرده بود که وزیر وقت امور خارجه آمریکا در سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل این سند را ارائه کرد و گفت در این مکان امضای نخست‌وزیر نیجر وجود دارد و سند تمام شکل و شمایل یک سند را داشت. حتی امضای نخست‌وزیر نیجر را نیز ظاهرا داشت به همین بهانه آن‌ها به عراق حمله کردند و پس از کشتن ده‌ها هزار نفر مردم بیگانه مکشوف شد که این سند جعلی بوده است و وزیر وقت خارجه آمریکا عذرخواهی کرد اما چه فایده.

وی گفت: پس از این که این همه انسان‌های بی‌گناه به مسلخ رفتند، عذرخواهی چه تاثیری دارد.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: از این به بعد نیز آن‌ها هم‌چنان اسنادی منتشر خواهند کرد و یا خواهند گفت می‌خواهیم منتشر کنیم.

او تاکید کرد: اگر واقعا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آژانسی بی‌طرف است باید برنامه‌های خود را به صورت حرفه‌یی پیش ببرد. نباید تحت فشار دیگران کار انجام دهد آن زمان که من در آژانس به عنوان نماینده دائم ایران فعالیت می‌کردم مواردی از جانب کشورهای دیگر مانند کره‌جنوبی بود که ثابت شده بود حتی تا 70 درصد غنی‌سازی انجام داده بودند و به صورت کاملا محرمانه بدون این که چارچوب پادمان آژانس را رعایت کرده باشند، اما به هر حال به خاطر مسائل سیاسی و به صورت فوری این پرونده را بستند.

وی گفت: نیست کشوری که در دنیا وجدان آگاه و بیداری داشته باشد و نداند فشاری که به ایران می‌آید با وجود همه همکاری‌هایی که با آژانس در طول 10 سال گذشته داشتیم، فشار سیاسی است. موضوع هسته‌یی ایران موضوع تکنیکی و یا حقوقی نیست بلکه کاملا سیاسی است. زیرا اگر تکنیکی و حقوقی بود تمام جوانب امر روشن است.

صالحی گفت: بازرسان مقیم در ایران وجود دارند که می‌توانند به صورت سرزده به تاسیسات هسته‌یی ایران سر بزنند. خودشان اعلام کرده‌اند هیچ کشوری مانند ایران تا کنون با آژانس همراهی و همکاری نکرده است. این‌ها مواردی است که خودشان اعلام کرده‌اند؛ چگونه شد زمان البرادعی خود آژانس در گزارشش اعلام می‌کرد ما از اصالت این اسناد مطئمن نیستیم. این عین عبارتی است که آن زمان می‌نوشتند اما یکباره پس از تغییر مدیرکل گویی آژانس تغییر رویه سیاسی داده است ضمن این که این عبارت را برداشته‌اند مدعی هستند که می‌خواهند اسنادی را نیز منتشر کنند. خوب منتشر کنید ما که حقایق را می‌دانیم. حقایق را منتشر کنند تا ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد.

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: آیا آن‌ها در آینده به عنوان آژانس تحت فشار برخی قدرت‌های خارجی زیر سوال نخواهند رفت؟ درست در زمانی که غربی‌ها قطعنامه‌ حقوق بشر را علیه ایران به صورت ناجوانمردانه و بدون هیچ مبنایی مطرح می‌کنند با فشاری که به آژانس می‌آورند خواسته‌اند جبهه دیگری را علیه ایران با عنوان فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز ایران باز کنند و جبهه سوم مضحک دیگری ایجاد کرده‌اند با عنوان این که ایران در تروریسم بین‌الملل حضور دارد و برای قتل یک سفیر در واشنگتن برنامه‌ریزی می‌کند. این‌ها نیاز به تحلیل سیاسی ندارد و حتی یک فرد با حداقل اطلاعات سیاسی نیز به این تحلیل می‌رسد که هجمه غرب علیه ایران از سه جبهه هجمه‌ای است برای این که ایران را تحت فشار قرار دهند تا در مدار سیاسی آن‌ها قرار گیرد.

صالحی تاکید کرد: بارها اعلام کرده‌ایم اگر قرار بود در مدار سیاسی آن‌ها قرار بگیریم ده‌ها سال پیش قرار می‌گرفتیم. نیاز نبود 30 سال هزینه بدهیم. ما به اصول سیاسی بین‌المللی خود پایبند هستیم و آمادگی داریم هر هزینه‌ای که نیاز داشته باشد که به آن اصول پایبند باشیم را پرداخت کنیم و یقینا دیر یا زود حق نمایان خواهد شد و روسیاهی بر کسانی خواهد ماند که این اباطیل و ادعاهای نادرست و بی‌پایه و اساس را سناریوسازی می‌کنند و زمینه این ادعاها را فراهم می‌کنند.

او گفت: آن‌ها چون قدرت رسانه‌یی دارند ممکن است برای مدتی افکار عمومی خود را به سمت‌شان جلب کنند اما با پیشینه سویی که دارند مردم متوجه می‌شوند و افکار عمومی جهان و وجدان بیدار جهان در می‌یابد که کسی که دیگران را متهم به تروریست می‌کند خود ایجاد کننده تروریست بوده است. آن که دیگران را متهم به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی می‌کند و یا نیت استفاده از‌ آن‌ها را می‌کند خود از سلاح کشتار جمعی در هیروشیما و ناکازاکی استفاده کرد. آن کس که مدعی است ایران حقوق بشر را زیرپا گذاشته است خود دارای پرونده عریض و طویلی مانند گوانتانامو و ابوغریب است که همین دو مورد صرف‌نظر از زندان‌های مخفی در اروپا و مسائل دیگر کافی است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این بسیار عجیب است که کسی که خود متهم است برای برون رفت از آن دیگران را متهم می‌کند؛ "دزد می‌گوید آی دزد".

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ما آن قدر صبور هستیم که در این مورد صبورانه عمل کنیم. کشور ایران کشوری نیست که 20 سال یا 50 سال پیش ایجاد شده باشد. بسیاری از کشورها همین چند دهه اخیر ایجاد شده‌اند؛ ما ریشه در تاریخ داریم و می‌دانیم چگونه این مسائل را مدیریت کنیم. با صبر و حوصله و هوشمندی از این مراحل عبور خواهیم کرد البته یقینا تلاش آن‌ها نیز این خواهد بود که از هر طریقی ما را تحت فشار قرار دهند اما ما با درایت و توکل به خداوند و پشتیبانی ملت عزیزمان و وحدت و انسجام بار دیگر نشان خواهیم داد تلاش‌های متخاصم دشمن به سنگ خواهد خورد و با بن‌بست روبه‌رو خواهد شد.

وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی علیه ایران و اظهارات شیمون پرز گفت: این اظهارات شایسته‌ی پاسخ نیست. ما آن‌قدر از این صحبت‌ها شنیده‌ایم که ضرورتی ندارد هر بار فرصتی را برای پاسخ دادن به این صحبت‌های بی‌پایه و بی‌منطق برخی از سران رژیم‌های نامشروع متخاصم بگذاریم.

او هم‌چنین درباره‌ی دستاوردهای سفرش به لیبی نیز با بیان این‌که این سفر دستاوردهای بسیار ارزشمندی داشت، اظهار کرد: این سفر به‌موقع انجام شد و درست حدود دو روز پس از این‌که ناتو اعلام کرده بود تمام فعالیت‌هایش را در لیبی متوقف کرده وارد لیبی شدیم. این موضوع هم‌زمان با تعیین دولت موقت در لیبی شده بود.

صالحی با بیان این‌که حامل پیام تبریک از سوی مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور و ملت بزرگوار ایران به ملت دوست و عزیز لیبی و هم‌چنین مسوولان لیبی بودیم، خاطرنشان کرد: در جشن آن‌ها سهیم و شریک بودیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به مصاحبه‌ی مطبوعاتی مشترکش با مصطفی عبدالجلیل ـ رییس شورای انتقالی لیبی ـ گفت: رییس شورای انتقالی لیبی گفت انقلابیون لیبی از همان ابتدا برخوردار از کمک‌های همه‌جانبه‌ی ایران بودند اما با توجه به شرایط ویژه‌ای که در عرصه‌ی بین‌المللی است ضرورتی بر بیان این مساعدت‌ها و کمک‌ها در آن زمان نبود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: ما این کمک‌ها را به اعتبار اعتقادات‌مان انجام دادیم و افزود: روابط دوجانبه‌ی ایران و لیبی به صوررت کامل بررسی شد. از ما خواسته شد دو اقدام عاجل انجام دهیم که از سوی ایران پذیرفته شد. یکی این که از تجارب ایران برای مین‌زدایی از برخی شهرهای لیبی استفاده شود و با تجربه‌ای که ایران دارد، پذیرفت هرچه زودتر گروهی متخصص در این زمینه پس از عید قربان به لیبی اعزام شود.

وی افزود: از ما درخواست شد با توجه به تجارب متراکمی که در زمینه‌ی پروتزهای مصنوعی داریم امکانات وسیعی را ایجاد کنیم. تعداد زیادی از برادران و خواهران عزیز ما در لیبی در درگیری‌های داخلی دچار نقص عضو شده‌اند که ما خود را موظف می‌دانیم که با انتقال تجربیات‌مان هرچه زودتر به این امور رسیدگی شود.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: 70 مجروح لیبیایی در حال حاضر در ایران هستند و قرار شد پذیرای تعداد بیش‌تری از مجروحان لیبیایی باشیم.

صالحی ادامه داد که مسوولان لیبیایی از این اقدام بهنگام جمهوری اسلامی ایران بسیار تشکر کردند و در عین حال گفت: در سفر به لیبی از بیمارستانی بازدید کردیم و وقتی پزشک مسوول بیمارستان صحبت می‌کرد با احساسات و عواطف گفت بسیاری به این مرکز آمدند اما متخصصان پزشکی که ایران اعزام کرده بود در فاصله‌ی چند روز توانستند تعداد قابل توجهی از مصدومان را معالجه کنند که غیرقابل باور بود. پزشکان ایرانی با اخلاص و صداقت و با تمام وجود شبانه‌روز کار کردند؛ در صورتی که دیگران این‌گونه عمل نکرده بودند.

او هم‌چنین درباره‌ی مذاکراتش با مقامات لیبیایی برای پی‌گیری سرنوشت امام موسی صدر گفت: یکی از مسوولیت‌هایی که دولت موقت لیبی به عهده گرفته است پی‌گیری موضوع امام موسی صدر است. مطالب زیادی در آن‌جا مطرح شد. اطلاعات گاه متناقض و گاه غیردقیق است اما به هر حال اطلاعات جمع‌آوری شده است که در حال حاضر زمان مناسبی برای ارایه‌ی این اطلاعات نیست. تعدادی از مقامات پیشین لیبی دستگیر شده‌اند که در زندان‌ هستند. آن‌ها دارای اطلاعات لازم هستند. تعدادی از مسوولان پیشین لیبی نیز در کشورهای دیگر متفرق شده‌اند. قرار شده است آن‌ها را از طریق پلیس اینترپل بازگردانند تا بتوانند اطلاعات کافی را به دست آورند.

وزیر امور خارجه ایران توضیح داد: آن‌چه که می‌توان در حال حاضر مطرح کرد این است که تمام لیبی آزاد شده است و درهای تمام زندان‌ها باز شده است. زندانی در لیبی نیست که به عنوان زندان مخفی تلقی شود. لیبیایی‌ها بیش از چندین هزار مفقودالاثر دارند. پس از این‌که این زندان‌ها باز شد فکر می‌کردند شاید بتوان این مفقودان را در زندان‌ها پیدا کرد که متاسفانه پیدا نشدند. بنابراین در حال حاضر به دنبال گورهای دسته‌جمعی هستند که متاسفانه تعداد زیادی از این گورها در یکی دو هفته‌ی اخیر پیدا شده است. از متخصصان کشور بوسنی هرزگوین در این‌باره استفاده می‌کنند.

صالحی تاکید کرد: موضوع امام موسی صدر به طور جدی هم از جانب ایران و هم از جانب لبنان و دولتمردان لیبی که عهده‌دار مسوولیت اداره‌ی این کشور هستند پی‌گیری می‌شود. اطلاعات متعدد زیادی وجود دارد اما بیان این اطلاعات در حال حاضر چندان معنا ندارد تا این‌که به جمع‌بندی منسجمی برسیم که مجموعه اطلاعات گویای واقعیتی شود که بتوانیم با یقین بیش‌تری صحبت کنیم.

به گزارش ایسنا، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه‌ی بروندی گفت: بروندی 10 میلیون جمعیت داشته و در منطقه‌ی مهمی از آفریقا قرار دارد. روابط سیاسی ما برقرار بوده است اما در کشورهای‌مان سفارت نداشتیم. امروز تصمیم گرفته شد سفارتخانه‌های دائم در ایران و بروندی دایر کنیم و امروز وزیر خارجه از محل سفارت و محل سکونت سفیر که ایران فراهم کرده است و در اختیار قرار خواهد داد بازدید می‌کند.

او با اشاره به مذاکراتش با همتای خود از بروندی تصریح کرد: در پنج زمینه شامل کشاورزی، مسائل زیرساختی، انرژی، ایجاد نیروگاه‌های برق و دایر کردن مدارس آموزش فنی و حرفه‌یی، بهداشتی و ساخت درمانگاه و بیمارستان از مواردی بود که مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

وزیر امور خارجه به در نظر گرفتن خط اعتباری برای بروندی در قالب کمک توسعه‌یی اشاره کرد و گفت: دو مرکز آموزش فنی و حرفه‌یی در بروندی دایر خواهیم کرد و سال آینده نیز مبلغی در چارچوب طرح‌های توسعه‌یی بروندی مقرر کنیم. ضمن این‌که قرار شد در زمینه‌ی انرژی با کمک مالی ایران خط اعتباری دایر کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران ابراز امیدواری کرد با دایر شدن سفارت در دو کشور بتوان روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی را بیش از پیش گسترش داد.

صالحی با بیان این‌که آینده مربوط به کشورهای فرداست و ایران و بروندی از کشورهایی هستند که فردا متعلق به آن‌هاست، تصریح کرد: کشورهایی که دیروز و امروز متعلق به آن‌ها بود در شرایط دشواری قرار گرفته‌اند. ما امیدواریم بتوانیم مسوولیت خود را نسبت به قاره‌ی آفریقا و با کشورهایی که در این قاره قرار دارند به خوبی انجام دهیم. ما هر کمکی را که به کشورهای آفریقایی ارسال می‌کنیم بدون چشم‌داشت است.

وی گفت: ممکن است برای برخی باور این موضوع سنگین و غیرقابل قبول باشد اما ما بر اساس بنیان‌های اخلاقی، دینی و باورهای‌مان به دنبال منفعت‌طلبی نیستیم بلکه به دنبال دراز کردن دست کمک به دیگران هستیم؛ زیرا می‌دانیم قرن‌ها بوده است که قاره‌ی آفریقا تحت ظلم و ستم استکبار بوده است و کشورهایی مانند ایران که خداوند متعال آن‌ها را از هر خیر و نعمتی برخوردار کرده است امروز باید ادای دین و وظیفه کنند و در چارچوب مبانی اسلامی‌مان کمک‌های شایسته‌ی ایران را به برادران و خواهران مظلوم در سراسر جهان ارایه کنیم و ثابت کنیم می‌شود کمک کرد بدون این‌که انتظار هیچ چشم‌داشتی داشت.

نظر شما :