واکنش وزارت خارجه آمریکا به نامه‌ ایران

۱۱ آبان ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۷۵۷۱ سرخط اخبار
وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به نامه اعتراض ایران به مقامات آ‌مریکایی درباره‌ متهم کردن تهران به دست داشتن در توطئه ترور سفیر عربستان واشنگتن گفت که این نامه حاوی مطالب جدیدی نیست.

به گزارش ایسنا خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ویکتوریا نولاند،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که " ما یک یادداشت دیپلماتیک پر طول و تفصیل از جانب ایرانی‌ها از طریق سفارت سوئیس دریافت کردیم.

سوئیس به دلیل فقدان رابطه دیپلماتیک میان آمریکا و ایران حافظ منافع واشنگتن در تهران محسوب می‌شود.

نولاند به خبرنگاران گفت: این ( نامه)، حدودا هفت صفحه بود.

وی با " بیهوده‌گویی" خواندن نامه ایران افزود: این ( نامه) ‌مملو از انواع تکذیب‌ها است. از نظر ما چیز جدید چندان زیادی در آن نیست.

به گزارش ایسنا، پیش از این، شبکه خبری ان‌بی‌سی به نقل از یک دیپلمات ایرانی که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد: درخواست ایران از آمریکا مبنی بر عذرخواهی بابت اتهامات وارده علیه ایران در نامه‌ای خطاب به آمریکا لحاظ شده است.

در این نامه از آمریکا درخواست می‌شود به طور علنی از جمهوری اسلامی و مقامات سپاه قدس به دلیل "خسارات مادی و معنوی" ناشی از "این اتهام بی‌اساس" که "ناقض قواعد و مقررات بین‌المللی است" عذرخواهی کند.

بر اساس این گزارش، در این نامه هم‌چنین عنوان می‌شود که این فریبکاری "به بخش دائمی از سیاست آمریکا تبدیل شده است" و در این رابطه به تهاجم آمریکا به عراق اشاره کرده و می‌افزاید که این تهاجم "بر مبنای اطلاعات غلط" انجام شد.

این گزارش حاکی است: منبع دیپلماتیک یاد شده با اشاره به محتوای این نامه افزود پس از کشتار صدها هزار عراقی بی‌گناه و سرباز آمریکایی و هدر رفتن میلیاردها دلار هزینه از جیب شهروندان آمریکایی، آمریکا هیچ راهی جز خروج از عراق ندارد.

منبع دیپلماتیک یاد شده اشاره نکرد که این نامه چه زمانی و خطاب به چه کسی در آمریکا ارسال شده است و یا اینکه چه کسی در دولت ایران این نامه را امضا کرده است.

هم‌چنین، رامین مهمان‌پرست در نشست این هفته خود با خبرنگاران تاکید کرد: این حق ملت ماست که در اعتراض به سناریوسازی‌ها به دنبال عذرخواهی رسمی طرف آمریکایی باشد.

وی تصریح کرد: اتهاماتی که به ایران نسبت می‌دهند به هیچ وجه صحت ندارد. بهتر است ایالات متحده آمریکا به جای دنبال کردن این سناریوها مسیر اشتباهی که در سیاست خارجی دنبال می‌کند را اصلاح کند.

وی افزود: این سناریو، سناریوی طراحی شده‌ آمریکا برای ایراد اتهام به ایران و بسیار عجولانه و بی‌پایه و اساس است. ما ایراد این اتهام را صحیح نمی‌دانیم و آن را کاملا رد می‌کنیم و برای اطلاع همه‌ کشورهای مختلف به مسوولان آن‌ها آگاهی لازم را خواهیم داد.

نامه‌هایی در این زمینه توسط وزیر امور خارجه کشورمان به همتایان وی ارسال شده است که در آن توضیح داده شده که اساسا ایراد این اتهامات به صورت شتابزده اهداف خاصی را دنبال می‌کند که شاید مهم‌ترین آن ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه است. آمریکایی‌ها به‌ویژه با طرح ایران‌هراسی، ایجاد اختلاف میان کشور ما و کشورهای منطقه به‌ویژه عربستان سعودی را دنبال می‌کنند.

نظر شما :