آمانو: تقاضا برای انرژی هسته‌ای افزایش یافته است

۱۱ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۷۵۶۴ سرخط اخبار

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که با وجود بحران هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی ژاپن تقاضا برای انرژی هسته‌یی در جهان در حال افزایش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از کیودو، یوکیا آمانو روز سه‌شنبه در شصت و ششمین گزارش خود به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: با وجود حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی ژاپن جدیدترین پیش‌بینی آژانس این است که تعداد راکتورهای هسته‌یی فعال در جهان در دهه‌های آینده همچنان افزایش می‌یابد، گرچه سرعت آن نسبت به آن‌چه پیش از وقوع این حادثه انتظار می‌رفت کمتر خواهد بود.

وی گفت که بخش اعظم رشد انرژی هسته‌یی در کشورهایی مانند هند و چین که راکتورهای هسته‌یی فعال دارند، اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود که در همان حال بسیاری از کشورهای در حال توسعه هنوز قصد دارند به خاطر تقاضای روزافزون جهانی به انرژی و نگرانی ها درباره تغییرات آب و هوایی و نیز نوسان قیمت‌های سوخت‌های فسیلی و امنیت ذخایر انرژی درصدد دستیابی به انرژی هسته‌یی برآیند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با توضیح این‌که «از زمان وقوع حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی آژانس در حال کار با مقامات این نیروگاه بوده است و هرچه از دستش برمی‌آمد برای کمک به آن‌ها انجام داده است»، بر اهمیت تصویب یک طرح 12 ماده‌ای برای ایمنی هسته‌یی توسط کشورهای عضو آژانس در ماه سپتامبر تاکید کرد.

وی گفت: این اقدام یک گام مهم به جلو است. لازم است که این طرح به طور کامل در همه کشورهای دارای انرژی هسته‌یی به اجرا گذاشته شود و درس‌های مناسب از حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی گرفته شود.

وی علاوه بر آن توضیح داد که «دولت ژاپن و شرکت توکیو الکتریک پاور(تپکو)، اپراتور نیروگاه فوکوشیما اکنون مطمئنند که تعطیلی سرد تا پایان سال میلادی جاری حاصل خواهد شد.»

کازوئو کوداما، معاون نماینده ژاپن در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از قرائت گزارش آمانو گفت که کشورش به سمت جلو حرکت می‌کند.

وی گفت: با وجود اتفاقات دلخراشی که در اوایل سال میلادی جاری در ژاپن افتاد من مطمئنم که با پشتکار مردم‌مان و کمک و حمایت بی‌دریغ شرکای‌مان در جامعه بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌توانیم بر این چالش پیروز شویم. من به همان اندازه مطمئنم که ما مسیری رو به جلو را برای آینده ایمن‌تر در صنعت هسته‌یی پیدا خواهیم کرد و از درس‌هایی که از این حادثه گرفته شد و دانشی که از کشورهای سرتاسر جهان کسب شد، بهره خواهیم گرفت.

آمانو علاوه بر آن درباره کره شمالی و سوریه نیز صحبت کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به برنامه هسته‌یی کره شمالی گفت که با توجه به گزارشات درباره ساخت تاسیسات جدید غنی‌سازی اورانیوم و یک راکتور آب سبک،برنامه هسته‌یی کره‌ شمالی همچنان باعث نگرانی است.

وی درباره سوریه گفت که آژانس اخیرا به این نتیجه رسیده است که به احتمال زیاد ساختمانی که در سال 2007 در دیرالزور نابود شد یک راکتور هسته‌یی بود که باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌شد.

 


نظر شما :