مهان‌پرست: نمی‌خواهیم الگوی حکومتمان را به دنیا تحمیل کنیم

۱۱ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۶ کد : ۱۷۵۶۲ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما به کشورها تاکید می‌کنیم اگر می‌خواهند قدرتمند باشند به خواسته‌های مردم خود توجه کنند.

به گزارش ایسنا ،رامین مهمانپرست در جمع دانشجویان دانشگاه امیر کبیر طی سخنانی تحت عنوان «بررسی تحولات اخیر در منطقه» با تاکید بر این‌که «مسائل اخیر ناشی از بیداری اسلامی است» اظهار کرد: این تحولات در منطقه نتیجه انقلاب اسلامی و مقاومت مردم ما بوده است.

وی گفت: کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا انحرافی در حرکت ملت‌ها ایجاد کنند و سناریوی اخیر آمریکایی‌ها علیه ایران ناشی از دستپاچگی بود. البته همه می‌دانند که افکار عمومی حتی در درون آمریکا این سناریو را باور نمی‌کند. بر اساس آخرین نظرسنجی در درون آمریکا 67 درصد مردم آمریکا گفته‌اند که این سناریو را قبول نداریم.

وی تاکید کرد: کسانی که انقلاب اسلامی را ریشه حرکت‌های اخیر مردمی در منطقه می‌دانند عزم خود را جزم کرده‌اند که برای مقابله با ملت ما هر اقدامی که می‌توانند انجام دهند. اما این هوشیاری کشورهای منطقه را می‌طلبد که اسیر دست آن‌ها نشوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: اقدامات علیه ایران نشان می‌دهد که ایران کشور موثری است و مقامات آمریکایی از تلاش ایران برای حفظ استقلال و اقتدار خود مضطرب می‌شوند. ما به کشورها تاکید می‌کنیم اگر می‌خواهند قدرتمند باشند به خواسته‌های مردم خود توجه کنند. نهایتا این ملت‌هاهستند که پیروز صحنه خواهند بود و در آینده نزدیک شاهد حضور کشورهای مستقل بیشتری خواهیم بود و نزدیکی آن‌ها اجازه نخواهد داد که قوانین ناعادلانه در دنیای امروز ما توسط چند کشور اجرا شود.

وی با بیان این‌که «سران کشورهای منطقه باید توجه کنند که به مطالبات مردم خود پاسخ دهند و عامل اقتدار کشورها نیروی نظامی نیست» تصریح کرد: آمریکا نمی‌تواند مانع حرکت مردم شود؛ چراکه مردم منطقه وارد عرصه شده‌اند و به فکر پیروزی انقلاب خود هستند و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد حضور کشورهای مستقل در منطقه خاورمیانه باشیم. استقلال به معنای قطع وابستگی به قدرت‌های بزرگ است و ما به رای و نظر مردم احترام می‌گذاریم.

وی همچنین به اهمیت بیداری اسلامی در منطقه اشاره کرد و گفت: ممکن است مردم در این قیام‌ها انگیزه‌های متفاوتی داشته باشند اما بیداری ویژگی مشترک همه این تحرکات است. مردم می‌خواهند برای کشور خود تصمیم بگیرند و با قدرت‌های استعماری قطع رابطه کنند به همین دلیل باید خواسته‌های آن‌ها را جدی گرفت.

مهمانپرست در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان در مورد این‌که دستگاه دیپلماسی در زمینه بیداری اسلامی ضعیف عمل کرده است، نقش و جایگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در الگو سازی قیام مردم در منطقه را بسیار موثر دانست و گفت: ما به دنبال تحمیل الگوی حکومت خود به دنیا نیستیم. اساسا به دنبال تحمیل چیزی به ملت‌های دیگر نیستیم. الگو دادن روش‌های تحمیلی ندارد. تاثیر انقلاب اسلامی در دنیا روشن است. برای این‌که ایران به عنوان الگویی برتر در بین کشورهای منطقه شناخته شود باید همه مردم نقش تاثیرگذار خود را ایفا کنند.

وی با بیان این‌که «جنگ نرم سنگینی علیه انقلاب اسلامی آغاز شده است» افزود: دشمن با تمام وجود سازماندهی‌های خود را برای مقابله با ایران انجام می‌دهد. در این راستا همه اقشار نقش تاثیرگذاری در حفظ و صدور انقلاب دارند، البته مسوولان وظایفی دارند و وظایف خود را انجام خواهند داد. ما در وزارت خارجه نیز در ملاقات‌های رسمی با مقامات کشورهای دیگر از قیام مردم در منطقه و ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع می‌کنیم تا بتوانیم طرف مقابل را قانع کنیم. نباید برای صدور انقلاب چشم انتظار فعالیت چند نفر بود. همه اقشار در هر جایگاهی مسوولیت دارند. باید فرهنگ کشور را ارتقا دهیم، اخلاق اسلامی را رعایت کنیم و از رهبر انقلاب الگو بگیریم.

وی در پاسخ به انتقاد تند یکی از دانشجویان در مورد حضور وزیر خارجه کشورمان در مراسم تشییع ولیعهد عربستان و ارسال پیام تسلیت به این کشور گفت: اگر می‌خواهیم پنجه در پنجه آمریکا بگذاریم و توطئه‌های آن‌ها را خنثی کنیم باید درست فعالیت‌های آن‌ها را رصد کنیم، زیرا آن‌ها طراحی‌های متعددی را علیه ایران داشتند تا بدین وسیله بتوانند فتنه‌انگیزی کنند و نقشه‌ها و برنامه‌های خود را علیه ایران اجرایی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آمریکا از اول انقلاب تاکنون فتنه‌های زیادی را علیه انقلاب طراحی کرده است و امروز نیز به فتنه‌های خود ادامه می‌دهد تا حداقل بتواند علاوه بر ایران، موج بیداری در کشورهای منطقه را نیز منحرف کند و بتواند در منطقه درگیری ایجاد کند. آمریکا می‌خواهد فضای تحولات را عوض کند، می‌خواهد به هر نحوی درگیری ایجاد کند که یک طرف آن ایران باشد و از این طریق اذهان را از جنایت های رژیم صهیونیستی منحرف کند و اگر موفق شوند در مسیری که طراحی کرده‌اند دیگران را نیز شریک کنند، ما وراد این توطئه شده‌ایم.

وی افزود: اگر در خاورمیانه درگیری به وجود آید و ما یک طرف درگیری باشیم، آن‌ها همه توان‌شان را برای مقابله با ایران جمع می‌کنند.

وی با بیان این‌که «اگر دانشجویان نقطه نظراتی در این موارد دارند می‌توانند مطرح کنند تا در کنار انتقادات شاهد پیشنهادات مناسب و عملی باشیم» گفت: خطوط کلان در حوزه سیاست خارجی را مقام معظم رهبری ابلاغ می‌کنند و ما در وزارت امورخارجه مطیع و سرباز معظم له هستیم».

مهمانپرست همچنین تحولات منطقه را به نفع ایران ارزیابی کرد و گفت: موفق‌ترین سیاست خارجی را در منطقه ما داشتیم؛ زیرا ما از مردم حمایت می‌کنیم. اتفاقی که در مصر، تونس و لیبی صورت گرفت به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم خورد از سوی دیگر آمریکا به عراق و افغانستان حمله و این کشورها را اشغال کرد اما امروز ایران است که ارتباطی بسیار سازنده‌ای با عراق و افغانستان دارد . شک نکنید که قدرت‌های عظیم دیگر نمی‌توانند حزب‌الله لبنان را حذف کنند. امروز حزب‌الله در لبنان در تعیین ارکان قدرت این کشور موثر است. این گروه حاصل تفکر انقلاب اسلامی است و حذف شدنی نیست.

به گزاش ایسنا این نشست با انتقادات تند و صریح دانشجویان همراه بود و مهمان‌پرست به پرسش‌های دانشجویان در مورد اقدامات دستگاه دیپلماسی کشورمان در قبال تحولات منطقه پاسخ داد. 

نظر شما :