نایف مصالحه با ایران را رد کرد

۱۱ آبان ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۲ کد : ۱۷۵۵۸ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : نایف بن عبدالعزیز که انتظار می‌رود به زودی زمام امور در عربستان را به دست گیرد در واکنش به گزارش‌های منتشر شده اعلام کرد که نیازی به مصالحه بین ایران و عربستان در خصوص طرح ترور نیست. وزارت دادگستری آمریکا ماه گذشته سپاه قدس جمهوری اسلامی را به دست داشتن در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن متهم کرد. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند اما با توجه به نزدیک شدن زمان سفر حجاج به مکه برخی مقامات کشور‌های عربی پیشنهاد کرده بودند در این خصوص توافقی بین تهران و ریاض انجام شود. اما نایف بن عبدالعزیز به طور صریح اعلام کرده است که توافقی در مورد طرح ترور حاصل نشده چرا که ضرورتی برای آن وجود نداشته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از وی که در یک کنفرانس خبری در مکه سخن می‌گفت، ‌گزارش داد: عربستان آماده مقابله با هر سناریو است و در این راه تمامی اقدامات لازم را به عمل می‌آورد. وی تاکید کرد که تحت تاثیر اتهام ترور،برنامه‌ریزی و ساختار تازه‌ای برای حجاج ایرانی که قصد سفر به مکه دارند، ‌تعریف نشده است. نایف که مسئولیت امور دفاعی در عربستان را بر عهده دارد همچنین خاطرنشان کرد که ایرانیان همواره در مورد حج با احترام رفتار کرده‌اند و ریاض آمادگی برخورد با هر گونه اقدام غیر عادی در مراسم حج را دارد. این در حالی است که شیخ حامد بن جاسم، نخست وزیر قطر روز یکشنبه پیشنهاد داده بود که مقامات عربستان و ایران بر سر اتهام ترور با یکدیگر مذاکره کنند. وی پس از ملاقات با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران گفت: به عقیده من بهترین و آسان‌ترین راه برای حل این مساله، نشست دو طرف است. نخست وزیر قطر ضمن ابراز امیدواری در این خصوص که اتهامات وارده از سوی آمریکا به ایران واقعیت نداشته باشد ، اظهار داشت: ایران و عربستان سعودی دو کشور بزرگ هستند و باید با یکدیگر روابط خوبی داشته باشند.

گفتنی است در حال حاضر 97 هزار زائر ایرانی که بیشترین تعدادی است که طبق قوانین عربستان برای زائران در نظر گرفته شده در مکه و مدینه به سر می بردند و مقامات ایرانی نیز ابراز امیدوار کرده‌اند مراسم حج امسال در فضایی آرام برگزار شود. با این حال در گذشته نیرو‌های امنیتی عربستان سعودی با زائران ایرانی که اعتراض‌های ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی انجام می‌دادند، مقابله کرده است. در سال 1987 نیز پلیس عربستان تظاهراتی مشابه را فرونشاند کرد در آن 402 نفر شامل 275 ایرانی کشته شدند.

نظر شما :