پاسخ سوریه به طرح اتحادیه عرب چه بود؟

۱۰ آبان ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۷ کد : ۱۷۵۴۹ سرخط اخبار
پاسخ سوریه به طرح اتحادیه عرب برای حل بحران این کشور که روز یک شنبه تسلیم این کشور شد، سرانجام و با یک روز تاخیر منشر شد.

به گزارش «تابناک»، دبیرکل اتحادیه عرب درباره طرح اتحادیه عرب در مورد سوریه گفت: این طرح بر توقف فوری کشتار معترضان، عقب نشینی نیروهای امنیتی از خیابان ها و آغاز گفتگوها بین حکومت و مخالفان در قاهره تاکید کرده است.

«العربی» که با خبرگزاری فرانسه گفتگو می کرد با اشاره به گفتگو میان کمیته اتحادیه عرب و دولت سوریه افزود: اتحادیه عرب شامگاه یکشنبه این طرح را تسلیم مقامات سوری کرد و قرار بود که دوشنبه پاسخ دمشق نسبت به این پیشنهاد را دریافت کنیم.

 او تاکید کرد: برای اطمینان دادن به مخالفان خواستار عقب نشینی نیروهای امنیتی از خیابان ها شدیم.

بر اساس این طرح همه جریان های مخالف در خارج از سوریه با نمایندگان نظام گفتگو خواهند کرد تا به راه حل لازم برای پایان دادن به بحران برسند. اگر چه جزئیات بیشتری از طرح اتحادیه عرب منتشر نشده اما پیش از این نبیل العربی دبیرکل این اتحادیه اعلام کرده بود طرح بر اساس توقف فوری خونریزی، ایجاد اصلاحات واقعی و گفتگو با مخالفان تنظیم شده است.

در همین حال اگر چه به گفته دبیر کل اتحادیه عرب بنا بر آن بوده که سوریه دوشنبه به این طرح پاسخ دهد، اما این کشور با یک روز تاخیر در روز سه شنبه پاسخ خود را به طرح پیشنهادی اتحادیه عرب اعلام کرده است. 

از سویی، منابع آگاه در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن اعلام کردند: سوریه در واکنش به پیشنهاد کمیته وزارتی عربی برای حل بحران سوریه متقابلا یک بسته پیشنهادی ارائه کرده که این بسته شامل موارد ذیل است:

1 ـ گفتگو با مخالفان سوریه به جای مقر اتحادیه عرب در این کشور برگزار شود
2 ـ پایان جنگ رسانه ای از سوی شبکه های العربیه و الجزیره
3 ـ توقف قاچاق تسلیحات از کشورهای همسایه همچون اردن و لبنان
4 ـ رفع تحریم های ظالمانه از سوریه

بنابر اعلام منابع مذکور، سوریه اعتقاد دارد هرگونه عقب نشینی ارتش از خیابان ها ممکن است موضع دولت سوریه را تضعیف کند. همچنین سوریه با ارائه این بسته پیشنهادی اعلام کرده در صورت موافقت اتحادیه عرب با این پیشنهادات دمشق فورا به اصلاحات ریشه ای رو خواهد آورد.

نظر شما :