اسد: نه سوریه لیبی است و نه من قذافی

۰۹ آبان ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۵ کد : ۱۷۵۱۷ سرخط اخبار

رئیس جمهوری سوریه با تاکید بر اینکه تحریم‌های غرب علیه سوریه تاثیری بر مواضع این کشور نخواهد داشت از قاچاق سلاح‌های کشورهای مختلف از جمله رژیم صهیونیستی به سوریه برای انجام اقدامات تروریستی خبر داد.

به گزارش ایسنا، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون روسیه عنوان داشت: سوریه کشوری است که جایگاه ویژه‌ای از لحاظ جغرافیایی، سیاسی، تاریخی و دیگر ابعاد دارد.

وی در ادامه افزود: سوریه به مثابه محل تلاقی دو گسل جغرافیایی است که باعث به وجود آمدن زلزله‌های بزرگ می‌شود و هرگونه تلاش برای به لرزه درآوردن این گسل‌ها باعث بوجود آمدن زلزله بسیار بزرگی می‌شود که به تمام منطقه آسیب می‌زند.

اسد همچنین عنوان داشت: این زلزله مسافت‌های بسیار دور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر خاورمیانه بلرزد، تمام جهان خواهد لرزید.

وی در ادامه افزود: هرگونه طرح و نقشه‌ای در این زمینه و تدوین سناریوهای مختلف می‌تواند تاوان و هزینه سنگینی را که خارج از تحمل جهان است، بدنبال داشته باشد.

اسد همچنین عنوان داشت: معتقدیم که روسیه نسبت به خطرات مداخله بیگانگان در سوریه آگاه است و به همین دلیل نقش مهمی را در عرصه بین‌المللی در زمینه سوریه ایفا می‌کند. آخرین اقدام روسیه در این زمینه وتوی قطعنامه علیه سوریه در شورای امنیت بود. سوریه به موضع روسیه در قبال خود اعتماد دارد و معتقد است که مسئولان روسی همچنان از سوریه حمایت می‌کنند چرا که دفاع از سوریه به معنی دفاع از ثبات در سراسر جهان است.

اسد همچنین عنوان داشت: مسئولان سوریه با گروه‌ها و نیروهایی داخلی که از قبل وجود داشتند و یا اخیرا در طی بحران سوریه بوجود آمده‌اند تعامل می‌کنند. چرا که این گروه‌ها مهم هستند.

وی در ادامه افزود: ملت سوریه با مداخله بیگانگان کاملا مخالف است. آنچه که باید صورت پذیرد انجام گفت‌وگو است چرا که این مساله به دستیابی به راهکارهایی برای تحقق ثبات در هر کشوری خواهد انجامید.

اسد همچنین عنوان داشت: تحریم‌های کشورهای غربی علیه سوریه به ملت سوریه لطمه وارد می‌کند اما مطمئن باشید که سوریه را در تنگنا قرار نمی‌دهد چرا که این کشور از طریق تولیدات خود زندگی می‌کند و همچنین این تولیدات را به خارج از کشور صادر می‌کند. بنابراین می‌تواند با این تحریم‌ها رو به رو شود.

وی در ادامه افزود: اطلاعات بدست آمده از طریق بازجویی تروریست‌های دستگیر شده در سوریه نشان می‌دهد که از کشورهای همسایه سلاح به داخل سوریه قاچاق می‌شود و برخی از افراد از این روند حمایت مالی می‌کنند. آنها در کشورهای منطقه حضور دارند و عملیات قاچاق سلاح را از همان‌جا هدایت می‌کنند.

رئیس جمهوری سوریه همچنین عنوان داشت: متوقف ساختن این روند بسیار دشوار است. ما مطمئن هستیم که این سلاح‌ها از کشورها همسایه به سوریه قاچاق می‌شود و برخی از کشورها خواهان مسلح کردن مخالفان در سوریه هستند.

اسد در ادامه افزود: ما ادعاهایی در خصوص احتمال حمله غرب به سوریه می‌شنویم. این ادعاها در زمان بحران بوجود آمده میان سوریه و برخی از کشورهای غربی طی دهه‌های گذشته اوج گرفته است. هدف از این اقدامات اعمال فشار بر سوریه برای تغییر مواضع سیاسی این کشور است. ما در سوریه همه احتمالات را در نظر می‌گیریم حتی اگر مساله حمله کشورهای غربی به سوریه مطرح باشد. زمانی که کشور در معرض تهدید نظامی و یا امنیتی قرار گیرد مساله توازن قوا اصلا مهم نیست. اگرچه ما کشوری کوچک هستیم و دشمن ما بزرگ است، اما باید از کشور خود در برابر آنها دفاع کنیم.

اسد در ادامه افزود: زمانی که احزاب مختلف وجود داشته باشند و انتخابات پارلمانی و محلی بعد از مدتی برگزار شود مشخص می‌شود که چه کسی از مخالفان نماینده مردم است. ما با همگان همکاری می‌کنیم. انجام هرگونه مذاکره نیاز به حضور دو طرف دارد و در ابتدا باید اصول مشخصی برای انجام این مذاکرات تعیین شود. آیا گروه‌هایی که می‌خواهیم با آنها به عنوان مخالفان مذاکره کنیم از سوی ملت سوریه حمایت می‌شوند و یا آنها جایگاهی در میان مردم دارند؟ آیا آنها گروه‌هایی هستند که در خارج از کشور از سوی کشورهای بیگانه بوجود آمده‌اند و خواهان مداخله بیگانگان و حمایت از تروریسم هستند؟

رئیس جمهوری سوریه همچنین عنوان داشت: در خصوص شورای مخالفان سوریه در استانبول باید بگویم که چیز زیادی از این شورا نمی‌دانم و تا زمانی که مردم اهمیتی به این شورا ندهند ما نیز توجهی به آنها نمی‌کنیم.

وی در ادامه افزود: ما از دیرباز با کشورهای غربی رابطه داشتیم این در حالی است که کشورهای غربی از جمله فرانسه و انگلیس به عنوان اشغالگر در خاورمیانه حضور داشتند.

بسیاری از کشورهای جهان با سوریه روابط خوبی دارند. غرب تنها گزینه پیش روی ما نیست. روابط میان سوریه و روسیه بعد از سال 2005 به سرعت رو به بهبود رفت.

اسد همچنین عنوان داشت: سوریه مانند لیبی نیست. کشور ما از لحاظ ساختار جمعیتی، سیاسی، تاریخی و جغرافیایی با لیبی تفاوت دارد. بنابراین نمی‌توان سناریویی که برای لیبی پیاده کردند برای ما نیز اجرا کنند. زیرا برای کشورهای غربی بسیار هزینه‌بردار خواهد بود.

وی در ادامه افزود: امروزه شاهد شهادت صدها تن از نیروهای ارتش و پلیس هستیم. چه کسی آنها را کشته‌ است. آیا آنها در تظاهرات مسالمت آمیز کشته شدند و یا اینکه توسط افراد مسلح کشته‌ شده‌اند؟ با گذشت زمان بسیاری از چیزها مشخص شده است و ملت سوریه نیز نسبت به واقعیت‌هایی که در کشورشان طی ماه‌های اخیر روی داده، آگاه شده‌اند. ما در دو ماه اخیر از رسانه‌های بیگانه خواسته‌ایم تا به سوریه بیاییند و از نزدیک مسائل را ببینند.

اسد همچنین عنوان داشت: رسانه‌های غربی به طور کلی همواره جانبدارانه عمل می‌کنند و این مساله نه تنها در بحران‌ها بلکه در شرایط عادی نیز خود را نشان می‌دهد. رسانه‌های غربی تصور نادرستی از مسائل دارند و برداشت آنها از واقعیت‌ها سطحی است. برخی از آنها در راستای اهداف سیاسی کشورها در قبال منطقه عمل می‌کنند.

وی در ادامه افزود: ما معتقدیم که رویکرد سیاسی درحال حاضر رویکردی رسانه‌ای است بنابراین ما باید نقشه‌های بیگانگان را علیه سوریه افشا کنیم.

اسد همچنین عنوان داشت: در میان سلاح‌هایی که به سوریه قاچاق می‌شود سلاح‌های ساخت اسرائیل نیز وجود دارد ما نمی‌توانیم منبع صدور این سلاح‌ها را مشخص کنیم. نمی دانیم که آیا واقعا از اسرائیل می آید و یا اینکه کشور دیگری آنها را قاچاق می‌کند. اما مطمئنیم که بمب‌های اسرائیلی به سوریه قاچاق می‌شود و در اماکنی غیر نظامی کار گذاشته می‌شود.



نظر شما :