مقامات ایران و هند اعلام کردند

پای گازپروم بانک وسط نیست

۰۸ آبان ۱۳۹۰ | ۱۲:۵۷ کد : ۱۷۴۶۸ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی :وزارت نفت ایران گزارش‌هایی را که در مورد اقدام خریداران هندی نفت از ایران برای پرداخت پول نفت از طریق بانکی در روسیه منتشر شده بود ، تکذیب کرد. پس از بحرانی که به دلیل تحریم‌ها در روابط تهران و دهلی نو ایجاد شد و به واسطه همین بحران بدهی بالغ بر 5 میلیارد دلار از دلار‌های نفتی ایجاد شد که هند باید آن را به ایران پرداخت می‌کرد،‌ بانکی در ترکیه البته با چراغ سبز آمریکا،‌مسئولیت انتقال بدهی‌های نفتی هند به ایران را بر عهده گرفت.
اما با وجود تصفیه حساب نفتی هند با ایران از طریق این بانک ترکی مقامات دو طرف اعلام کردند که همچنان به دنبال گزینه‌های دیگر برای نقل و انتقال‌های مالی در زمینه صادرات نفت هستند.

روز جمعه خبرگزاری مهر اعلام کرد که واردکنندگان بزرگ نفت ایران مانند هند و چین از طریق گازپروم بانک روسیه، بدهی‌های نفتی خود را به ایران می‌پردازند. اما به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت نفت ایران این خبر را تکذیب کرده و تاکید دارد در این مورد از هیچ بانکی نام برده نشده است.

با این حال یک منبع آگاه در صنعت نفت هند می‌گوید که بحث‌هایی در مورد پرداخت دلار‌های نفتی به ایران از طریق گازپروم بانک روسیه وجود داشته است اما مشتریان هندی هنوز حسابی در این بانک افتتاح نکرده و همچنان از طریق هاک بانک ترکیه پول نفت خریداری شده از ایران را پرداخت می‌کنند.
گفتنی است یک مقام در وزارت نفت ایران نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که دریافت پول نفت از طریق روش‌های مختلف همچنان دنبال خواهد شد،‌همانگونه که تا کنون دنبال می‌شده است.
 

نظر شما :