چین: راه حل برنامه هسته‌ای ایران مذاکرات دیپلماتیک است

۰۷ آبان ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۱ کد : ۱۷۴۶۰ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به حل برنامه هسته‌ای ایران از راه مذاکرات دیپلماتیک، خواستار عملکرد مستقل، بی‌طرفانه و سنجیده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال برنامه هسته‌ای ایران شد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "شینهوا"، "جیانگ یو" سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته در اظهاراتی اعلام کرد: «چین روابط تنگاتنگ خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حفظ خواهد کرد.»

وی افزود: «ما معتقدیم که مسئله هسته‌ای ایران باید از راه مذاکرات دیپلماتیک حل شود.»

این سخنگو در ادامه خاطرنشان کرد: «چین و روسیه اخیر دیدگاه و نقطه‌نظر خود را دربارخ مسئله هسته‌ای ایران به رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند. پکن و مسکو امیدوارند که آژانس مستقل و حرفه‌ای عمل کرده و با اتخاذ نگرش و رویکردی هدفمند و بی‌طرفانه مسئله هسته‌ای ایران را به شیوه‌ای سنجیده و بر پایه واقعیات حل و فصل کند.»

جیانگ یو در عین حال تأکید کرد: «ارتباطات چین با آژانس کاملا عادی و نرمال است و افشای محتوای مباحثات چین و آژانس در رسانه‌ها اقدامی غیر مناسب است.»

بر اساس این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است ماه نوامبر آینده نشستی را برگزار کند و مدیر کل آژانس نیز در حال آماده کردن خود برای ارائه گزارشی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.
 
غرب و در رأس آن آمریکا مدعی آن است که جمهوری اسلامی ایران مخفیانه در تلاش برای تجهیز به سلاح اتمی است و این در حالی است که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند، ماهیت برنامه هسته‌ای ایران کاملا غیرنظامی بوده و قصد تهران از پیگیری برنامه هسته‌ای خود صرفا استفاده‌های غیرنظامی و صلح آمیز است.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها در گزارش‌های خود بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است.

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا به تنهایی بیش از 9 هزار سلاح‌ اتمی در اختیار دارد و تنها کشوری است که از این سلاح علیه بشریت استفاده کرده است.


نظر شما :