روایت فرید زکریا از خیابان های تهران

۰۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۰ کد : ۱۷۴۳۷ سرخط اخبار
فرید زکریا خبرنگار، مقاله نویس، ویراستار نشریه تایم و کارشناس روابط بین‌الملل که چندی پیش سفری یکروزه به ایران داشت، مشاهدات یک روزه خود از تهران را به رشته‌تحریر در آورده که فارس گوشه‌هایی از آن را منتشر کرده است.

این روزنامه نگار برجسته غربی نوشته است: اولین جلب توجه من از تهران تمیزی شهر بود، تهران شهر تمیزی است و خیابان‌ها روزانه جارو کشیده می‌شوند و زباله‌ها هر روز جمع آوری می‌شوند.

تهران شهر بزرگ و پرجمعیتی است که هشت میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. این شهر زیبا در دامنه رشته کوه‌های البرز قرار دارد که بیشتر سال کوه البرز سفید پوش برف است، بله ایرانی‌ها در اینجا اسکی بازی می‌کنند.

وی که در شبکه خبری سی ان ان برنامه اجرا می‌کند ترافیک شهر تهران را سرسام آور خوانده و علت آن را در این دانسته است که طبقه متوسط توانمندی خرید خودرو را پیدا کرده و همین امر باعث شلوغی خیابان‌ها شده است.

تهران دارای بزرگراه‌ها و خیابان‌های زیادی است و وسایل نقلیه از جمله اتوبوس و مترو در همه جا قابل مشاهده است و علاوه بر نظافت و تمیز بودن همگی فعال هستند. در یک نگاه می‌توان گفت، همه چیز مرتب و منظم است. بعضی این تمیزی را جزو فرهنگ ایرانی توصیف کرده و برخی نیز آن را مدیون شهرداری و مدیریت آن تلقی می‌کنند.

زکریا همچنین نوشته است: شهردار پیشین تهران، اکنون رئیس‌جمهور کشور است و شهردار فعلی نیز احتمالاً خود را نامزد دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری کند.

تهران شهر پیشرفته‌ای است، از بازار بزرگ گرفته تا مغازه‌های کوچک در سرتاسر شهر مشاهده می‌شود که تهرانی‌ها به فکر کسب و کار هستند، به‌علت اعمال تحریم‌ها معمولاً مارک‌ها و اجناس مشهور غربی کمتر مشاهده می‌شوند، تمامی بانک‌ها و مغازه‌ها و فروشگاه‌ها دارای اسامی محلی و کالاهای ایرانی هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل زنان ایرانی را خوش صحبت و بلیغ ‌توصیف کرده و آورده است: زنان ایرانی در در عین حال تحصیلکرده هستند و در درون جامعه جایگاه عمده‌ای دارند. وقتی‌که می‌بینیم چگونه زنان در جمهوری اسلامی ایران رانندگی می‌کنند، آن‌وقت مشاهده می‌کنیم که چقدر زنان ایرانی نسبت به زنان در عربستان سعودی آزادتر هستند.

نظر شما :