پاکستان هم از ایران گاز نمی خرد!

۰۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۷۴۳۴ سرخط اخبار
پاکستان برای تامین گاز مورد نیاز خود از ایران از طریق خط لوله انتقال گاز ایران به این کشور که به خط لوله صلح  موسوم شده، ناامید شده و به دنبال خرید گاز از ترکمنستان است.

به گزارش «تابناک»، نشریه «نیشن» گزارشی را منتشر کرده که بر اساس آن، پاکستان از خرید گاز از ایران ناامید شده و به همین خاطر قرارداد جایگزینی را با ترکمنستان برای تامین گاز خود امضا کرده است.

بنابر این گزارش، اگر چه قیمت گاز صادراتی ترکمنستان به پاکستان گرانتر از قیمت گاز ایران است، اما با این وجود یکی از مقامات پاکستانی گقته است که این کشور نمی تواند فشارهای آمریکا برای عدم ایجاد خط لوله صلح بین ایران و پاکستان را نادیده بگیرد. پیش از این هم هندوستان هم به دلیلی مشابه از  این پروژه خود را کنار کشیده بود.

با این حال وزیر انرژی پاکستان به نشریه نیشن گفته است که توافقاتی نهایی درباره فرمول بندی قیمت گاز پاکستان به دست آمده و اگر چه هنوز زود است که درباره این پروژه صحبت کنیم اما باید بگوییم این پروژه احتمالا در سال 2016 نهایی خواهد شد و گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و سپس به هندوستان خواهد رفت.

گفتنی است هیلاری کلینتون در سفری که در سپتامبر به پاکستان داشت به پاکستان هشدار داده است که باید خیلی سریع از پروژه خط لوله انتقال گاز از ایران خارج شود و وزیر انرژی پاکستان هم در آن زمان در مصاحبه ای گفته بود اگر چه پاکستان هنوز در این پروژه حضور دارد اما پیشرفت این پروژه بستگی به نظر جامعه بین المللی و شرایط جهانی دارد و بدین ترتیب ادامه این پروژه را موکول به شرایطی کرده بود که تحصیل آن تقریبا غیر ممکن است.

در همین حال مقامات آمریکایی به پاکستانی ها پیشنهاد داده اند که به جای اینکه منابع مالی خود را برای توسعه پروژه خط لوله انتقال گاز ایران هزینه کنند، آن را صرف اکتشاف و استخراج حوزه های گاز این کشور بنمایند و به این کشور هم قول داده اند که حمایت مالی و لجستیکی لازم را نیز در این باره به پاکستان ارائه خواهند کرد، پیشنهادی که به نظر می رسد پاکستانی ها را نیز وسوسه کرده است.

نظر شما :