حمایت مالی عربستان از تشکیلاتی خطرناک در عراق

۰۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۷۴۲۹ سرخط اخبار

یکی از اعضای ائتلاف دولت قانون، عربستان را به حمایت مالی از تشکیلاتی متهم کرد که قصد براندازی دولت عراق را دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری براثای عراق، عدنان السراج، عضو ائتلاف دولت قانون عنوان داشت: عربستان از تشکیلاتی که اخیرا توسط نیروهای امنیتی عراق متلاشی شد، حمایت مالی می‌کرد.

وی در ادامه افزود: این تشکیلات که به دنبال اعمال سیاست‌های حزب منحل شده بعث در عراق و روند سیاسی این کشور بود، قصد داشت برای براندازی دولت عراق بعد از خروج نیروهای آمریکایی از خاک کشور تلاش کند.

السراج همچنین عنوان داشت: شناسایی و دستگیری اعضای این تشکیلات یکی از دستاوردهای بزرگ نیروهای امنیتی عراق به شمار می‌آید.

وی در ادامه افزود: حزب بعث به شدت تلاش کرده تا نشان دهد، در میان مخالفان عراق نقش برجسته‌ای ایفا می‌کند و این نقش در عرصه‌های تبلیغاتی و امنیتی و همکاری با کشورهای حوزه خلیج‌ فارس به ویژه عربستان نمود پیدا کرده است.

السراج همچنین عنوان داشت: براساس اسناد و مدارک موجود، مشخص شده که این تشکیلات برای انجام عملیات خود از حمایت مالی هنگفتی برخوردار بوده است.

وی در ادامه افزود: اعضای این تشکیلات منتظر بودند تا آمریکایی‌ها از خاک عراق خارج شوند و بهترین دلیل برای اثبات این مساله، نشست‌های اخیر این گروه با اعضای کنگره آمریکا در استانبول است.

السراج همچنین عنوان داشت: رهبران این گروه به اقدامات خود اعتراف کرده‌اند و بعد از پایان یافتن این روند، جزئیات اقدامات گروه مذکور به اطلاع ملت عراق خواهد رسید.

وی در ادامه افزود: نیروهای اطلاعاتی توانستند بزرگ‌ترین شبکه‌ای را که قصد برهم‌زدن ثبات عراق را داشت، متلاشی کنند.

السراج از واکنش برخی گروه‌های سیاسی در این زمینه به ویژه فهرست العراقیه انتقاد کرده و عنوان داشت: برخی از سیاستمداران از بعثی‌ها حمایت سیاسی می‌کردند. امنیت عراق خط قرمز ماست و هیچ گروهی حق ندارد آن را زیر پا بگذارد.

از سوی دیگر، عدی عواد، نماینده پارلمانی فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر عنوان داشت: علت عدم مشارکت نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در مراسم عزاداری ولیعهد عربستان به مواضع منفی دولت عربستان در قبال نظام سیاسی عراق بازمی‌گردد.

وی در ادامه افزود: عربستان سعی نکرده تا روابط خود را با دولت عراق بهبود بخشد و هیچ مسئول عربستانی به بغداد سفر نکرده است، عرچند که هیاتی بلندپایه به ریاست جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق در مراسم عزای ولیعهد عربستان حضور داشت.



نظر شما :