مسکو به آمانو هشدار داد

۰۵ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۷۴۰۲ سرخط اخبار
روزنامه شرق- پرونده هسته‌ای ایران نه تنها به سرانجام نرسید، بلکه یک نگران جدی پیدا کرد؛ روسیه. روس‌ها این روزها نگران هستند؛ نگران همزمانی تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 و برگزاری نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نگران گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران و تاثیر آن بر تلاش‌های تازه برای متقاعد کردن ایران برای بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای.

بر پایه همین نگرانی بود که وزارت امور خارجه روسیه در نامه‌ای خطاب به مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هشدار داد که انتشار گزارش تازه آژانس درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی، به مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران برای حل مناقشه هسته‌ای این کشور صدمه می‌زند. نگرانی روس‌ها از تاثیر نامطلوب گزارش مدیر کل آژانس بر مذاکرات آتی هسته‌ای از آنجا نشأت گرفته است که با وجود آنکه کمتر از 20 روز به انتشار گزارش آمانو درباره برنامه هسته‌ای ایران باقی مانده است، دیپلمات‌های غربی پیش‌بینی کرده‌اند که این گزارش نسبت به گزارش‌های پیشین متفاوت‌تر و دارای لحنی صریح‌تر خواهد بود.

از این رو براساس آنچه که دیپلمات‌های غربی مدعی شده‌اند، نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر قرار است به نشستی برای بازنگری پرونده‌ای تبدیل شود که از نظر ایران مختومه شده است؛ پرونده مطالعات ادعایی یا ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران؛ پرونده‌ای که مفتوح‌شدن دوباره آن در نشست فصل بهار شورای حکام، منجر به بروز تنش در روابط تهران و آژانس بین‌المللی انرژی شد و ادامه این روند در نشست آتی شورای حکام احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد را افزایش خواهد داد.

در شرایطی جمهوری اسلامی حاضر به پاسخگویی به طرح این ادعاها نشده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هر دو نشست اخیر شورای حکام، ابعاد تازه‌ای از پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران را منتشر می‌کند. در همین حال رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که احتمالا در نشست ماه آینده شورای حکام، ۱۷ و ۱۸ نوامبر (26 و 27 آبان) جزییات بیشتری از ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران منتشر خواهد شد.

دیپلمات‌های غربی که همچون گذشته خیلی زودتر از کانال‌های رسمی، به جزییات گزارش آتی آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران دست یافته اند، مدعی شده‌اند که قرار است یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست آتی شورای حکام، گزارش تازه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران ارایه کند که حاوی جزییات بیشتری از ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای است و با انتشار آن فشار بر تهران افزایش خواهد یافت و حتی بار دیگر پرونده هسته‌ای ایران را به سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد رهنمون کند و احتمالا اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی فزونی خواهد گرفت.

از این رو، وزارت امور خارجه روسیه در نامه خود به مدیر کل آژانس اعلام کرد: «گزارش آژانس که قرار است ماه آینده منتشر شود، می‌تواند شانس گفت‌وگوهای جدی را از بین ببرد.»درخواست روس‌ها برای مراعات آمانو در نگرش گزارش خود در پی ارسال نامه مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران مطرح شده است. کاترین اشتون در ۲۹ مهر در نامه‌ای به سعید جلیلی، ضمن دعوت تهران به مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد که اگر تهران برای گفت‌وگوهای «جدی» و «مفید» آماده باشد، گروه 1+5 مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی را از سر خواهد گرفت. بر همین اساس روسیه خواستار آن شده است که آژانس در انتشار گزارش سه‌ماهه خود درباره برنامه هسته‌ای ایران و همچنین انتقاد از این کشور ظرافت بیشتری به خرج دهد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «این (گزارش) بدون تردید می‌تواند به فضا آسیب زده و احتمالا مانع شروع مذاکرات جدی شود.» این بیانیه اضافه کرده است: این موضوع حساس مستلزم بی‌طرفی، ظرافت و هدایت مسوولانه است و با توجه به تحرکات تبلیغاتی که پیش از انتشار این گزارش شروع شده است، تحقق این امور سخت به نظر می‌رسد. بر پایه همین نگرانی روس‌ها در آستانه گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نیز برخی دیپلمات‌های اروپایی در بروکسل اعلام کردند که با توجه به تشدید فشارها علیه ایران به نظر نمی‌رسد شرایط برای گفت‌وگوی سازنده با جمهوری اسلامی فراهم شود.

با این حال رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نخستین واکنش تهران به نامه اخیر کاترین اشتون تاکید کرد: «ما هم برای گفت‌وگوی مفید آمادگی داریم و فکر می‌کنیم مبنای مفید بودن مذاکرات گفت‌وگو در خصوص همکاری حول نقاط مشترک می‌تواند باشد.»


نظر شما :