آرشیو اسناد صدام درباره جنگ با ایران منتشر شد

۰۴ آبان ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۸ کد : ۱۷۳۸۰ سرخط اخبار

دانشگاه دفاع ملی آمریکا 20 سند و صورت جلسه مربوط به دیدارهای صدام را به مناسبت برگزاری کنفرانسی درباره جنگ ایران و عراق در واشنگتن منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی این اسناد بخشی از آرشیو محرمانه صدام، رییس‌جمهور پیشین عراق است که پس از تصرف بغداد به دست نظامیان آمریکایی افتاد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، تصویر ارائه شده به وسیله این اسناد بیانگر بعضی از جنبه‌های شخصیتی صدام و ذهن پیچیده اوست.

ذهنی که به نوشته نیویورک تایمز، تمایل زیادی به دشمن پنداشتن دیگران داشت، در درک روابط دیپلماتیک در خارج از خاورمیانه ضعیف بود و به رغم در سر داشتن بلندپروازی های متعدد برای کشورش دچار اشتباه‌های بزرگی شد.

یکی از اشتباه‌های محاسباتی صدام، دست کم گرفتن توان نظامی ایران پیش از آغاز جنگ با این کشور بود.

نیویورک تایمز به نقل از آماتزیا بارام، یک کارشناس اسرائیلی که اسناد منتشر شده را مطالعه کرده، نوشته است که صدام در جلسه‌ای که کمتر از یک هفته پیش از آغاز جنگ برگزار شد، ابراز خوشبینی کرده است که با تجمع نظامیان عراقی در مرز، نیروهای نظامی ایران دچار وحشت شوند و مقاومت چندانی نکنند.

بر این اساس، واکنش گسترده نیروی هوایی ایران به حمله عراق و بمباران تاسیسات مهم آن در نزدیکی بغداد به گونه‌ای بود که برای صدام قابل باور نبود و آن را به ارتش اسرائیل نسبت داد.

او در جلسه‌ای که چند روز پس از آغاز جنگ برگزار شد، در اشاره به این حمله گفت: این کار اسرائیل است.

اسرائیل چند ماه بعد به این نیروگاه حمله کرد و آن را منهدم کرد.

نیویورک تایمز اضافه می‌کند که بخش دیگری از اشتباه‌های صدام مربوط به دخالت او در برنامه‌ریزی و طراحی تاکتیک‌های جنگ با ایران بود، بدون این‌که با این تاکتیک‌ها یا تسلیحات آشنایی داشته باشد.

او همچنین از زیاد بودن تلفات ابایی نداشته است.

از دیگر موارد سوء برداشت صدام مربوط به ماجرایی است که به اعدام فرزاد بازفت، خبرنگار روزنامه آبزرور بریتانیا منجر شد.

بازفت که در مارس 1990 در عراق به دار آویخته شد، در حال تهیه گزارش از یک انفجار مشکوک در جنوب بغداد بود که به ظن جاسوسی برای اسرائیل بازداشت شد.

صدام شخصا در پرونده او دخالت کرد و خواستار تعجیل در اعدام او شد تا "تنبیهی برای مارگارت تاچر"، نخست وزیر وقت بریتانیا باشد که او گمان می کرد در توطئه علیه عراق نقش داشته است.

هال برندز، استاد دانشگاه دوک آمریکا که آرشیو منتشر شده را مطالعه کرده است، می‌گوید این اسناد نشان می دهد شخصیت صدام در طول زمان بر اساس رخدادهای زندگی سیاسی او شکل گرفته است.

برندز گفت: "او از راه توطئه چینی به قدرت رسید و فکر می‌کرد همه مشغول همین کار هستند."



( ۱ )

نظر شما :