نمایندگان کنگره امریکا خواستار ارجاع پرونده سوریه به لاهه شدند

۰۴ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۷۳۷۱ سرخط اخبار
 در اقدامی مداخله‌جویانه قانون‌گذاران آمریکایی در نامه‌ای به نماینده این کشور در سازمان ملل ارجاع پرونده سوریه را به دادگاه کیفری بین‌المللی خواستار شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، قانون‌گذاران آمریکایی در نامه‌ای به سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل از وی خواستند تا تلاش‌های خود را در شورای امنیت برای فرستادن پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی افزایش دهد.

در این نامه که سناتور ریچارد دوربن، دومین مقام ارشد حزب دموکرات در سنای آمریکا آن را تهیه و چند تن از سناتور‌های دموکرات سنای آمریکا نیز ‌آن را امضا کرده‌اند با تاکید بر اینکه شورای امنیت باید دادگاه کیفری بین‌المللی را مکلف کند تا به پرونده سوریه رسیدگی کند، آمده است: این بسیار حائز اهمیت است که شورای امنیت به ابهامات در خصوص وضعیت انسانی در سوریه رسیدگی کند و پرونده این کشور به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع داده شود.

قانون‌گذاران آمریکایی که خواستار فشار‌های بیشتر آمریکا بر سوریه شد‌ه‌اند در این نامه آورده‌اند: ما این نامه را به دلیل نگرانی روز افزون خود درخصوص اوضاع سوریه نوشته‌ایم و از سوزان رایس می‌خواهیم‌ به تلاش‌های خود در سازمان ملل برای صدور قطعنامه‌ای علیه سوریه ادامه دهد.

این در حالی است که با وجود اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا صدور بیانیه‌ شدیداللحن شورای امنیت را علیه سوریه خواستار شده‌اند جامعه جهانی همچنان در قبال سوریه مواضع متفاوتی اتخاذ می‌کند.

روسیه و چین همچنان اصرار دارند تا اوضاع سوریه از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل شود و در این راستا مانع صدور هر گونه قطعنامه شدیدی علیه سوریه می‌شوند.

از سوی دیگر، روزنامه الوطن چاپ سوریه نوشت که به دلیل مواضع ترکیه در قبال بحران در سوریه ملت این کشور عکس‌العمل مردمی را در مقابل این موضع اتخاذ کرده‌اند به گونه‌ای که مردم شهر حلب در نزدیکی مرز ترکیه از چند ماه گذشته از خریدن کالای ترکیه‌ای خودداری کرده‌اند و تعداد گردشگرانی که از سوریه به ترکیه می‌روند بسیار کاهش یافته‌ است.

این در حالی است که سوریه در گذشته همواره مقام اول را بین کشورهای عربی درخصوص سفر اتباع سوری به ترکیه دارا بوده است.

بنا بر این گزارش، میزان سفر گردشگران سوری به ترکیه نسبت به سال گذشته تا حدود 90 درصد کاهش داشته است. 


نظر شما :