فشار امریکا به روسیه برای قطع روابط با ایران

۰۴ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۷۳۶۶ سرخط اخبار
 رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سخنرانی خود در یکی از اندیشکده‌های واشنگتن از "باراک اوباما" خواست تا با تجدید نظر در روابط آمریکا و روسیه، مسکو را تحت فشار قرار دهد تا روابط خود را با تهران متوقف کند.

 به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، "جان بینر" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته در سخنرانی خود در اندیشکده "هریتج" در واشنگتن با انتقاد شدید از سیاست‌های "باراک اوباما" در قبال روسیه اعلام کرد: دولت آمریکا باید اقدامات بیشتری را صورت دهد تا روسیه روابط خود را با ایران بویژه در زمینه هسته‌ای و فناوری موشکی متوقف کند.

وی افزود: آمریکا باید اصرار کند تا روسیه سیاست های خود را مورد بازبینی قرار دهد. و چنانچه چنین درخواست هایی نیازمند اعمال قدرت باشد، مجلس نماینده آماده است تا مصوباتی را ارائه دهد.

بینر همچنین با اشاره به سیاست جدید اوباما در قبال روسیه که بنا به اعلام کاخ سفید با هدف برقراری تعاملات نزدیکتر با مسکو طراحی شده است، گفت: در حال حاضر بسیاری از محافظه‌کاران در آمریکا نگران این سیاست جدید اوباما با توجه به تصمیم "ولادیمیر پوتین" نخست‌وزیر روسیه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده این کشور هستند.

تحلیلگران مسائل سیاسی بر این باورند که بررسی روابط روسیه و آمریکا در دوره کنونی که "دیمیتری میدویدیف" پس از پوتین، به دلیل گرایشات آمریکایی میدویدیف رو به بهبودی گذاشته است و نگرانی آمریکایی‌ها از این است که با روی کار آمدن مجدد پوتین به عنوان رئیس جمهور آینده روسیه این روابط به سمت تیرگی برود.

بنا بر این گزارش، سخنرانی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درست در زمانی که جمهوریخواهان در رابطه با مسائل داخلی با اوباما به بن بست رسیده اند، بار دیگر تردیدها درباره احتمال پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در آمریکا را افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، نظرسنجی‌های انجام شده نشان می دهد که اوباما در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۲ آمریکا با وجود مسائل مربوط به اقتصاد راکد و افزایش بیکاری در این کشور با مشکلات بسیاری مواجه خواهد بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد آمریکا "یوکیو آمانو" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای ارائه گزارشی که در آن فعالیت‌های صلح آمیز ایران نظامی نام نهاده شده است تحت فشار قرار داده و خواستار بیان این مطلب در جلسه ماه آیند 35 کشور عضو آژانس انرژِی اتمی است.

روسیه و چین از مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی سازمان ملل خواسته‌اند برنامه آمریکا برای سیاه‌نمایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند.

سیاه‌نمایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تحقیقات برای دستیابی به سلاح هسته‌ای از جمله ادعاهایی است که آمریکا و متحدانش در طول سال‌های گذشته آن را مطرح کرده‌اند.


نظر شما :