هشدار روسیه به آمانو

۰۴ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۷۳۶۵ سرخط اخبار
روسیه در خصوص انتشار گزارش جدید یوکیا آمانو که انتظار می‌رود لحن تندی را درباره ایران داشته باشد، ابراز نگرانی و اعلام کرد که چنین اقدامی به تلاش‌ها برای حل مساله‌ هسته‌یی ایران خدشه وارد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه اورشلیم پست گزارش داد: وزارت امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که زمان انتشار گزارش بعدی آژانس بین المللی انرژی اتمی که قرار است ماه آینده منتشر شود، می تواند هرگونه شانس انجام مذاکراتی جدی را از بین ببرد.

روسیه از آژانس خواست در خصوص انتشار این گزارش دقت بیشتری به خرج دهد و از آژانس برای این مساله و لحن گزارش فصلی آمانو انتقاد کرد.

وزارت امور خارجه‌ روسیه در بیانیه‌ای که بر روی وب سایتش قرار گرفت تاکید کرد: بدون تردید این

(گزارش) به فضا صدمه خواهد زد و ممکن است مانع آغاز مذاکراتی جدی شود.

در این بیانیه آمده است: این موضوع حساس به مدیریتی بی طرفانه، ظریف و مسوولانه نیاز دارد که با توجه به این جار و جنجال تبلیغاتی که حتی پیش از انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده است، به سختی ممکن خواهد شد.

خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده بود که روسیه بیم دارد که گزارش آتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران به تحلیل رفتن ابتکار مسکو برای کمک به حل مساله هسته‌یی ایران منجر شود.

روسیه که با ایران روابط تجاری و دیگر ارتباطات را دارد، یک طرح گام به گام دیپلماتیک را برای رفع مساله هسته‌یی پیشنهاد کرده است اما دیپلمات‌های غربی پاسخ سردی به این طرح دادند.

مسکو و پکن از چهار دور تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از سال 2006 تاکنون حمایت کرده‌اند. اما سال گذشته از آمریکا و اتحادیه اروپا برای برداشتن گام‌های یکجانبه بیشتر علیه این تولید کننده بزرگ نفتی انتقاد کردند و مشخص نیست که از تحریم‌های جدید غرب از طریق سازمان ملل علیه ایران حمایت کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده‌ بود که یادداشت دیپلماتیک و محرمانه روسیه و چین به مدیرکل را دریافت کرده است که در آن از مدیرکل خواسته‌اند گزارش جدید درباره ایران را منتشر نکند یا انتشار آن را به تعویق بیندازد.

آسوشیتد پرس این یادداشت را نشان دهنده اختلاف شرقی ـ غربی در میان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل درباره چگونگی برخورد با برنامه هسته‌یی ایران دانست.

بنا بر این گزارش، آمریکا، انگلیس و فرانسه خواستار این هستند که آمانو اطلاعاتی را که آژانس درباره مطالعات ادعایی دارد با 35 عضو شورای حکام آژانس در نشست بعدی‌شان در میان بگذارد، اما مخالفت روسیه و چین احتمالا امید کشورهای غربی به این‌که شورای حکام بار دیگر پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد، به تاخیر خواهد انداخت.

مسکو و پکن در این یادداشت به آمانو هشدار دادند که دست به «شتاب بی‌جا» نزند و از او خواستند که «محتاطانه رفتار کند» و افزودند که «چنین گزارشی تنها ایران را تحت فشار قرار می‌دهد و باعث می‌شود همکاری‌اش را کمتر کند.»

یک مقام بین‌المللی آشنا با این مساله گفت که آمانو به هر حال قصد دارد این کار را انجام دهد و می‌گوید که وظیفه‌اش است که چنین شواهدی را در اختیار شورای حکام قرار دهد.

دیپلماتی که در جریان این امور قرار داشت، مدعی شد که تا جایی که می‌داند روسیه و چین بدون مشورت با سایر کشورهای دخیل به سراغ آمانو رفتند.

این دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود،معتقد است که اختلاف بین اعضای گروه ممکن است مانع هرگونه تلاش جدیدی برای تعامل و مذاکره با ایران درباره برنامه هسته‌یی‌اش شود.



نظر شما :