با موضوع ایران در حال انجام است

مذاکره اشتون با مقامات چین

۰۳ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۵ کد : ۱۷۳۴۴ سرخط اخبار
پس از مدت‌ها بی تحرکی و رخوت در فعالیت‌های اشتون در مورد ایران، سرانجام وی دست به کار شده تا بار دیگر شانس خود را در مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حل بن بست هسته‌ای غرب با جمهوری اسلامی به بوته آزمون بگذارد
مذاکره اشتون با مقامات چین
دیپلماسی ایرانی: پس از مدت‌ها بی تحرکی و رخوت در فعالیت‌های اشتون در مورد ایران، سرانجام وی دست به کار شده تا بار دیگر شانس خود را در مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حل بن بست هسته‌ای غرب با جمهوری اسلامی به بوته آزمون بگذارد. کاترین اشتون در فاصله زمانی کوتاهی پس از اتهام زنی آمریکا به ایران در خصوص طرح ترور سفیر عربستان و در شرایطی که زمانی نه چندان طولانی تا انتشار گزارش آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای مورد نگرانی ایران باقی مانده، به نامه جلیلی پاسخ داد. سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نامه‌ای که اواسط تابستان برای اشتون ارسال شد، اعلام کرد که تهران برای ادامه مذاکرات هسته‌ای آمادگی دارد. اما مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از شکست سخت مذاکرات دی ماه گذشته در استانبول بسیار دلسرد بود از ارائه پاسخی سریع به این نامه خودداری کرد و دست آخر در شرایطی پاسخ این نامه را داد که به تعبیر شماری از کارشناسان اتهام ترور، شانس دیپلماسی در مورد ایران را بسیار ضعیف کرده است.

اکنون نیز در شرایطی که چین و روسیه با ارائه یادداشتی دیپلماتیک به یوکیا آمانو ، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از وی خواسته‌اند تا گزارش خود را در مورد ایران منتشر نکند یا آن را به تعویق بیاندازد، ‌اشتون در حال مذاکره با مقامات پکن در خصوص ایران است. به گزارش خبرگزاری رویترز وی در این مذاکرات موضوع ایران و سوریه را دنبال می‌کند. این در حالی است که برخی کارشناسان بر این باورند شکاف ایجاد شده در بین اعضای گروه 1+5 هرگونه تلاش برای از سرگیری مذاکرات با ایران را بی نتیجه می‌گذارد. البته این روندی عادی در سیاست چین و روسیه است که از زمان مطرح شدن افزایش فشار‌ها بر ایران تا زمانی که به آن رای مثبت می‌دهند، ژستی ضد تحریم به خود می‌گیرند اما سابقه تصویب 4 قطعنامه تحریمی علیه ایران نشان می‌دهد که در نهایت از منافع سرشار خود در ایالات متحده دست نمی‌کشند. به هر ترتیب به نظر می‌رسد اشتون برای حفظ اعتبار خود که گفته بود در صورت آمادگی ایران مذاکرات می تواند در هفته‌های آتی از سرگرفته شود با مقامات چین در حال رایزنی است تا موضعی هماهنگ‌تر در قبال تهران اتخاذ شود.

 

نظر شما :