ترفند جدید هند برای پرداخت بدهی به ایران

۰۳ آبان ۱۳۹۰ | ۱۳:۲۴ کد : ۱۷۳۲۶ سرخط اخبار
یک روزنامه چاپ هند نوشت: پراناب موکرجی، وزیر دارایی هند، به دولت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، اطمینان داد که هند جهت پرداخت مبلغ ‌٦/ ‌٢ میلیارد دلار به ایران از بانک های ترکیه، روسیه و امارات استفاده خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) روزنامه هندوستان تایمز نوشت: وی بدین منظور به هنگام بازگشت از پاریس و بعد از حضور در نشست گروه ‌٢٠، در فرودگاه تبریز توقف کرد.

بر اساس گزارش این روزنامه علت توقف هواپیمای موکرجی در فرودگاه تبریز به طور رسمی سوخت گیری ذکر شد در عین حال منابع ارشد دولت هند گفتند که به دنبال مختل شدن مکانیسم اتحادیه پایاپای آسیایی (ACU) توسط بانک مرکزی هند در ماه دسامبر سال گذشته میزان تجارت نفت هند با تهران که در حدود ‌١٢ میلیارد دلار در سال بود، تحت تاثیر قرار گرفت؛ چرا که تا به حال بین دو کشور هیچ سازوکار پرداختی وجود نداشت.

شرکت ملی نفت ایران در ماه ژوئن سال جاری به پالایشگاه‌های هندی از جمله ام.آر.پی.ال. و ایسار اویل اعلام کرد: سازوکار پرداخت باید تبیین شود و در غیر این صورت عملیات صادرات نفت به هند از ماه آگوست متوقف خواهد شد.

ایران بعد از عربستان سعودی دومین تأمین کننده نفت خام هند می‌باشد. صادرات نفت به هند هیچ وقت قطع نگردید؛ چرا که این کشور جهت پرداخت دیون ایران از طریق هالک بانک ترکیه به صورت لیر و از طریق بانک مرکزی امارات به صورت یورو به سرعت اقدام کرد.

بانک های یادشده برای آمریکا قابل قبول بودند. آمریکا با توجه به تحریمات سازمان ملل علیه حساب‌های ایرانی مشکل ایجاد می کند. گفته می شود که موکرجی به طرف ایرانی گفته است که بانک ترکیه و بانک امارات قادر به تسویه حساب سریع این مبالغ کلان نمی‌باشند و از این رو دهلی نو جهت تسویه حساب از بانک گازپروم روسیه نیز استفاده خواهد کرد.

هرچند صادرات نفت خام تحت پوشش تحریم قرار ندارد با این وجود هند با مشکل روبرو شده است؛ چرا که بانک ها بدلیل ترس منزوی شدن از سوی آمریکا و اروپا نمی‌خواهند در انتقال پول به ایران نقشی داشته باشند. هند پیش از این بهای نفت را از طریق بانک ای.آی.اچ آلمان پرداخت می‌کرد، اما بدلیل فشار آمریکا انتقال پول به ایران از طریق این بانک نیز قطع شد.



نظر شما :