درخواست نظام عبدالله صالح برای مذاکره با مخالفان

۰۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۱ کد : ۱۷۳۰۸ سرخط اخبار
سخنگوی دولت یمن از احزاب اللقاء‌ المشترک خواست به منظور دستیابی به توافق در خصوص ساز و کارهای اجرایی طرح شورای همکاری خلیج‌ فارس با اعضای حزب حاکم وارد مذاکره شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اماراتی دارالخلیج، عبده الجندی، سخنگوی رسمی دولت یمن در سخنانی از اعضای حزب مخالف اللقاء المشترک خواست که برای دستیابی به توافق در خصوص طرح شورای همکاری خلیج فارس و نیز اجرای بندهای قطعنامه اخیر شورای امنیت وارد مذاکره شوند.

وی افزود: قطعنامه شورای امنیت به نفع ملت یمن است و منافع تمام ملت را که در گرو حفظ امنیت و ثبات یمن است، فراهم می‌کند، چراکه این قطعنامه مبتنی بر طرح شورای خلیج (فارس) است و بر مذاکره به عنوان تنها راه حل ‌و فصل اختلافات سیاسی تاکید می‌کند.

در همین حال یکی از منابع مسئول دولت یمن ضمن اعلام آمادگی دولت برای همکاری مثبت با قطعنامه شورای امنیت اظهار داشت: این قطعنامه با تلاش‌های دولت یمن برای حل بحران سیاسی موجود هماهنگ است.

وی افزود: اعضای حزب کنگره ملی حاکم و احزاب ائتلاف ملی دموکرات آماده ادامه دادن گفت‌وگوها با احزاب اللقاء المشترک برای خروج از بحران سیاسی هستند.

در همین راستا نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز خرسندی نسبت به قطعنامه 2014 شورای امنیت مبنی بر انتقال سریع قدرت و پاسخگویی به نیازهای ملت یمن از علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن خواست برای خروج از بحران کنونی کشور هرچه سریع‌تر طرح شورای همکاری خلیج فارس را امضا کند.

وی در ادامه تاکید کرد: خشونت علیه تظاهرکنندگان و اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در یمن باید هرچه سریع‌تر متوقف شود چرا که افزایش خشونت آینده کشور و ملت را به خطر می‌اندازد.

از سوی دیگر، یکی از منابع مسئول در دفتر ریاست‌جمهوری یمن اخبار منتشره در خصوص صدور دستور حمله علیه معترضان را از سوی صالح، ادعاهایی بی‌اساس خواند.

وی افزود: این ادعاها تاکیدی است بر اینکه علی محسن الاحمر، سرلشگر یکم زرهی یمن، شبه‌ نظامیان اللقاء المشترک و در راس همه آنها حزب الاصلاح و مزدوران‌شان در خارج از نظام و قانون می‌کوشند با ترویج چنین دروغ‌های بی‌اساسی بر جنایت‌ها و اقدامات خود سرپوش بگذارند.

این مقام ارشد یمنی در ادامه ادعا کرد: چیزی که در حال حاضر در صنعاء و سایر شهرهای کشور اتفاق افتاده است و منجر به کشته و زخمی شدن بسیاری از زنان و کودکان بی‌گناه، افراد ارتش و نیروهای امنیتی شده است، دلیلی بر نقشه‌های شوم این گروه است.

این مقام مسئول در دفتر ریاست‌جمهوری در پایان تاکید کرد که دولت یمن از گزینه صلح و گفت‌وگو دست نخواهد کشید.

وی همچنین افزود: عاملان اقدامات جنایت‌آمیز اخیر یمن قادر نخواهند بود از چنگال عدالت، بگریزند.

از سوی دیگر، سایت شبکه الجزیره اعلام کرد: در پی درگیری‌های روز گذشته صنعاء و شهر الحدیده پنج تن کشته و 14 تن دیگر زخمی شدند که در میان زخمی‌ها سه سرباز نظامی نیز دیده می‌شود.

این در حالی است که تظاهراتی نیز در میدان التغییر صنعاء برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات با سر دادن شعارهایی علیه صالح خواسته‌های خود را مبنی بر ارجاع پرونده وی به دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کردند.

تظاهرکنندگان همچنین تاکید کردند که تا زمان تحقق کامل اهداف انقلاب تظاهرات مسالمت‌آمیز خود را ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر، علی عبدالله صالح در نشست خود با فرماندهان نظامی و امنیتی یمن ضمن تاکید مجدد بر موضع خود نسبت به طرح شورای همکاری خلیج فارس، احزاب اللقاء المشترک را به تلاش برای ایجاد اوضاع ناامنی و بحرانی ساختن وضعیت نظامی متهم کردند.

این در حالی است که منابع مخالف یمنی اعلام کردند که نظام علی عبدالله صالح متزلزل شده است و صالح سرنوشتی شبیه به سرنوشت معمر قذافی خواهد داشت.

این منابع افزوند: صالح به خاطر جنایات زیادی که مرتکب شده، در جامعه جهانی منزوی شده است و این به لطف انقلاب مسالمت‌آمیز یمن و تلاش‌های مردم این کشور است.

منابع مخالف در ادامه اعلام کردند که صالح قصد دارد کشور را وارد جنگ داخلی کند، اما خوشبختانه ملت بیدار یمن و در راس همه جوانان توانستند این تلاش‌های صالح را خنثی کنند.

مخالفان ادامه دادند: صالح راهی را برگزیده است که پایانی شبیه به سرنوشت معمر قذافی به همراه خواهد داشت.

 

 

نظر شما :