مک کین سوریه را به حمله نظامی تهدید کرد

۰۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۲ کد : ۱۷۳۰۶ سرخط اخبار

یکی از چهره های جمهوریخواه و رقیب سابق اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ میلادی آمریکا، با اشاره به پایان جنگ لیبی ، سوریه را به حمله نظامی تهدید کرد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی "لس آنجلس تایمز"، "جان مک کین" سناتور جمهوریخواه ارشد آمریکا روز گذشته در سخنرانی خود در "انجمن اقتصاد جهان" در اردن، ضمن اشاره به افزایش احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه، اعلام کرد: در حال حاضر که عملیات های نظامی در لیبی رو به پایان است، تمرکز ما روی آنچه تا حدی عملیات های نظامی خوانده می شوند، برای حفاظت از جان شهروندان و غیرنظامیان سوری تجدید خواهد شد.

مک کین گفت: رژیم "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه نباید تصور کند که می تواند با وجود ارتکاب کشتارهای جمعی مردم فرار کند. قذافی این اشتباه را مرتکب شد و این اشتباه برای او هزینه سنگینی داشت.

این سخنان مک کین در شرایطی مطرح شد که بر اساس نوشته این روزنامه آمریکایی، دولت اسد هیچ واکنش سریعی به این اظهارات مک کین نشان نداد. دولت اسد گروهک های تروریستی را مقصر خشونت هایی اعلام کرده است که از اواسط ماه فوریه سال جاری میلادی سراسر سوریه را فرا گرفته است.

لس آنجلس تایمز در ادامه نوشت: با گذشت هفت ماه از درگیری ها در سوریه، برخی بر این باورند که دخالت کشورهای خارجی در این کشور تنها راه برای تحت فشار قرار دادن اسد جهت کناره گیری از قدرت است اما موضوع دخالت نظامی در سوریه حتی در میان  احزاب مخالف دولت اسد نیز بی نهایت تفرقه برانگیز است.

دولت سوریه همواره در اعتراض به آنچه با اشاره مسلم به واشنگتن به عنوان یک دشمن قدیمی، "دستور کار خارجی" خوانده، متعهد شده است که در صورتی که هدف حمله نظامی قرار بگیرد، اسرائیل را هدف حمله صدها راکت و موشک خود قرار خواهد داد.

بر اساس نوشته لس آنجلس تایمز، بسیاری از ناظران بر این باورند که احتمال حمله هوایی به سوریه، حمله ای از نوع حملات هوایی سازمان یافته سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به لیبی، تا حد زیادی غیر محتمل است.

اظهارات مک کین درباره افزایش احتمال دخالت نظامی غرب در سوریه در شرایطی مطرح شده است که کشورهای روسیه و چین که از اعضای دائم شواری امنیت سازمان ملل و دارای حق وتو هستند، قطعنامه این سازمان در محکومیت روش های برخورد دولت اسد با تظاهرات کنندگان را از ترس اینکه مقدمه ای برای حمله نظامی به سوریه باشد، وتو کرده اند.



نظر شما :