هشدار تازه اتحادیه اروپا به ایران

۰۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۷۲۹۴ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی : رهبران اروپایی به ایران هشدار دادند که در صورت ناکامی در تعدیل نگرانی‌های بین المللی در خصوص برنامه‌های هسته‌ای اش با تحریم‌های جدی‌تری مواجه خواهد شد. آنها در جریان نشست رهبران 27 کشور اروپایی در بروکسل از ایران خواستند تا به طور سازنده در مذاکره با قدرت‌های جهانی وارد شود تا راهکاری ناشی از مذاکره برای بن بست هسته‌ای ایران ایجاد شود تا اقدامات جدی‌تری علیه جمهوری اسلامی به کار گرفته نشود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بیانیه اتحادیه اروپا در مورد آمادگی برای اعمال تحریم‌های جدید در حالی منتشر می‌شود که برخی گزارش‌ها از عمل نکردن تهران به تعهداتش و همچنین عدم همکاری جدی خبر می‌دهد. این در حالی است که واشینگتن و متحدان اروپای‌اش تا کنون 4 قطعنامه تحریمی علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسانده‌اند و تحریم‌های یکجانبه خود را نیز علیه سرمایه ‌گذاری در بخش انرژی ایران و همچنین محدودیت نقل و انتقال‌های مالی به جمهوری اسلامی، اعمال می‌کنند.

اما اعلام آمادگی برای تحریم‌های تازه در شرایطی مطرح می‌شود که از سویی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران پیشنهاد مذاکره داده و از سوی دیگر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص منابع مورد نگرانی مدیر کل آژانس در خصوص احتمال ماهیت نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران به زودی منتشر می‌شود. همچنین اتهام وارده از سوی آمریکا به ایران در خصوص دست داشتن سپاه قدس در ترور سفیر عربستان شرایط وخیم‌تری را در روابط تهران و واشینگتن ایجاد کرده است. علاوه بر این گفته می‌شود که روسیه و چین، دو شریک تجاری بزرگ ایران نیز با اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی مخالفت می‌کنند.
 

نظر شما :