دغدغه‌های سفر به آسیا

۰۱ آبان ۱۳۹۰ | ۲۱:۱۳ کد : ۱۷۲۸۰ آمریکا
لئون پانه تا، روز یکشنبه اولین سفر خود را به آسیا، به عنوان وزیر دفاع آمریکا آغاز کرد. سفر به آسیا از این جهت اهمیت دارد که او با منازعات منطقه ای در دریای چین جنوبی و سوالاتی درباره آخرین تحولات مربوط به کره شمالی روبرو می‌شود.
دغدغه‌های سفر به آسیا
دیپلماسی ایرانی: لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا، در سومین سفر خود از زمان بر عهده گرفتن این پست، از امروز یکشنبه سفر یک هفته ای خود به آسیا را آغاز کرده است. اولین منزل پانه تا در این سفر بالی اندونزی است. قرار است او در این جزیره به ملاقات وزرای دفاع 10 کشور عضو اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی موسوم به آسه‌آن برود. بعد از آن او در روز دوشنبه به سمت ژاپن خواهد رفت و در نهایت در چهارشنبه از کره جنوبی دیدار خواهد کرد. ژاپن و کره جنوبی دو کشوری هستند که ایالات متحده در مجموع حدود 80 هزار نیرو در آن کشورها دارد. در این مطلب به برخی از مواردی که در سفر آسیایی پانه تا قابل اهمیت هستند پرداخته می‌شود:

 

دریای چین جنوبی

 

چین با بسیاری از کشورهای همسایه خود بر سر رقابت در سر تسلط بر دریای چین جنوبی درگیر است. این در حالی است که واشنگتن با اعلام این که در این منطقه دارای منافع حیاتی است و خواهان تضمین آزادی دریانوردی و تجارت در این دریاست، خشم پکن را برانگیخته است.

در ماه می‌و ژوئن، ویتنام که دارای وابستگی‌های نظامی‌جدی با ایالات متحده است، چین را متهم کرد که به آزار کشتی‌های ویتنامی‌در آبهای منطقه اقتصادی انحصاری ویتنام می‌پردازد. چین و ویتنام اخیرا یک توافقنامه ای امضاء کرده اند که هدف آن کنترل منزعات است. این توافقنامه دربرگیرنده یک خط تلفن مستقیم برای مدیریت کردن تحریکات ناگهانی است.

درحالی پانه تا روز دوشنبه به ژاپن می‌رود که این کشور در گزارش دفاعی سالانه خود هشدار داده است که انتظار دارد قوای دریایی چین فعالیت‌های خود را در آبهای اطراف ژاپن تشدید کند. پانه تا درآستانه سفر خود در مصاحبه با رسانه‌ها گفت که پکن باید با ما همکاری کند تا سعی کنیم قوانین بین المللی به رسمیت شناخته شود به این منظور که همه کشورها بتوانند از امنیت و حقوق دریانوردی خود برخوردار شود".

گفته می‌شود که دریای چین جنوبی منبع غنی از گاز و نفت است. این منطقه همچنین از نظر ماهی گیری بسیار اهمیت دارد.

 

کره شمالی

 

پانه تا در ادامه تور آسیایی خود از چهارشنبه تا جمعه در کره جنوبی به سر می‌برد. این سفر بیش از هرچیز به دلیل مسائل اخیر در روابطی آمریکا و کره شمالی اهمیت دارد. ایالات متحده و کره شمالی هفته گذشته در مورد از سرگیری تفحص بقایای سربازان آمریکایی که در جنگ کره در سالهای 1950 تا1953 کشته شدند به توافق رسیدند. ایالات متحده و کره شمالی همچنین روز دوشنبه و سه شنبه در ژنو در مورد برنامه هسته ای کره شمالی مذاکره می‌کنند اگرچه انتظار نمی‌رود که پیشرفت جدی حاصل شود.

پانه تا در پروازخود به اندونزی، به خبرنگاران متذکر شد که روابط با کره شمالی همواره در فراز و فرود بوده است. او گفت: "در حال حاضر به نظر می‌رسد که آنها تلاش می‌کنند همراهی بیشتری نشان دهند و سعی می‌کنند در برخی زمینه‌ها با ما همکاری کنند و همانطور که شما می‌دانید ما به طور مشخص می‌خواهیم که آنها به این کار دست بزنند. اما من فکر می‌کنم ما همواره باید از نقطه نظر امنیتی آماده باشیم تا بتوانیم با احتمال یک رویارویی مجدد در اثر تحولات جانشینی و انتقال قدرت در کره شمالی به درستی روبرو شویم."

کیم جونگ ایل به مرور آماده می‌شود که جای خود را پسرش، کیم جونگ اون، بدهد. برخی تحلیل گران هشدار می‌دهند که این انتقال قدرت ممکن است به تحریکات و رویارویی‌های بیشتر بینجامد. این تحریکات می‌تواند یک آزمایش هسته ای دیگر و یا رد و بدل کردن دوباره آتش با کره جنوبی باشد. کره شمالی در سال 2010 بعد از کشتن حدود 50 نفر از اتباع کره جنوبی در دو حمله در نزدیکی مرزهای آبی مشترک مورد سرزنش قرار گرفت. سال گذشته کره شمالی یک تاسسیاست غنی سازی اورانیوم را آشکار کرد که می‌تواند مسیر دیگری برای ساخت بمب اتم برای این کشور فراهم کند.

 

پایگاه آمریکا در اوکیناوا

 

یکی از موضوعات مهم سفر پانه تا به ژاپن به تلاش‌ها برای انتقال پایگاه هوایی آمریکای فوتنما در جزیره اوکیناوای ژاپن مربوط می‌شود. یوشیهیکو نودا، نخست وزیر ژاپن مجددا در مورد توافقنامه 2006 در مورد پایگاه فوتنما را متعهد شده است. انتظار می‌رود که پانه تا از ژاپن بخواهد که این مسئله را به سر منزل مقصود برساند. برنامه این بوده است که این پایگاه به یک منطقه کم جمعیت تر در اوکیناوا منتقل شود. اما ساکنان این منطقه با این انتقال مخالف هستند.

 

نیروهای ویژه اندونزی

 

انتظار می‌رود که پانه تا در سفر به اندونزی در کنار مسائل دیگر به بحث در مورد همکاری‌های نظامی‌ایالات متحده با نیروهای ویژه این کشور نیز بپردازد. سال گذشته ایالات متحده ممنوعیت در مورد همکاری با نیروهای ویژه اندونزی که در دهه 1990 به دلیل نقض حقوق بشر توسط این نیروها اعمال شده بود برطرف کرد. این تصمیم بعد از آن اتخاذ شد که اندونزی گام‌های خواسته شده از سوی ایالات متحده را برداشت. در میان این اقدامات، برکناری ناقضان حقوق بشر از مقامات حکومتی و محکومیت آنها بود.

با این حال گروههای مدافع حقوق بشر ابراز نگرانی کرده اند که واحد حدود 5 هزار نفری نیروهای ویژه که به نام «کوپاسوس» شناخته می‌شود هنوز پناهگاهی است برای مهاجمانی که در تیمور شرقی و دیگر جاها مرتکب نقض حقوق بشر شدند و هرگز محکوم نشده اند. ارتباطات بین قوای نظامی‌ایالات متحده و کوپاسوس از سال 1999 کاملا قطع شده است.
 

منبع: رویترز

 

نظر شما :