از نفت تا برنج و چای

مشکل پرداخت وجود دارد

۰۱ آبان ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۴ کد : ۱۷۲۷۶ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی:‌از بهمن ماه گذسته بود که تحریم های اعمالی علیه جمهوری اسلامی، مشکل پرداخت ها را در روابط تجاری ایران و هند پدید آورد. بانکی در آلمان که مسئولیت انتقال وجوه پرداختی هند به ایران بابت خرید نفت را بر عهده داشت از ادامه ارائه این خدمات خودداری کرد و پس از آن انتقال پول از طریق ریزرو بانک هند نیز ناممکن شد. به این ترتیب بحرانی در پرداخت های نفتی هند به ایران ایجاد شد که ماه ها به طول انجامید و بدهی بالغ بر 5 میلیارد دلار به بار آورد تا اینکه سرانجام با چراغ سبز آمریکا بانکی در ترکیه مسئول پرداخت بدهی های نفتی هند به ایران شد. اما در بحبوحه تصفیه حساب های نفتی هند با ایران، مقامات فعال در بخش صادرات برنج در هند اعلام کردند که از این پس صادرات برنج به ایران به توجه به اعمال تحریم ها دشوار خواهد شد. هرچند گزارش های مفصل تری در این مورد منتشر نشده اما اخیرا مشکل پرداخت برای خرید چای هندی نیز علنی شده است. گزارش انجمن چای هند حاکی از آن است که صادرات چای به ایران که یکی از بزرگترین مشتریان چای هندی به شمار می رود حدود 25 درصد کاهش یافته و در فاصله ماه های ژانویه تا آگوست به 10 میلیون کیلوگرم رسیده که دلیل آن روند پرداخت صورت حساب ها است.

 یک مقام آگاه از انجمن چای هند به خبرگزاری PTI گفت: در حال حاضر به نظر می رسد که مشکل پرداخت های ایران حل شده باشد اما با توجه به تحریم های اعمالی علیه ایران و دشواری پرداخت صورت حساب ها برخی از تاجران چای از صادرات چای به ایران خودداری می کنند زیرا از پرداخت شدن صورت حساب هایشان اطمینان ندارند.

بنا بر این گزارش از آنجایی که پرداخت صورت حساب های صادرات چای از هند به ایران با دلار انجام می شود، این مکانیسم توسط ریزرو بانک هند متوقف شده است چرا که فشار تحریم ها اینگونه ایجاب می کند. گفتنی است که صادرات هند به ایران در فاصله ماه های ژانویه تا آگوست نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 میلیون کیلو گرم کاهش یافته است. این در حالی است که در این مدت قیمت چای هر کیلو 10 ر وپیه کمتر بوده است.

به گفته این مقام آگاه صنعت چای هند در خصوص مشکل ایجاد شده نگران است و درخواست ملاقاتی را با مقامات ایرانی مطرح کرده است. برخی بر این باورند که این احتمال وجود دارد که هند یکی از مشتریان بزرگ خود را در صنعت چای از دست بدهد. از سوی دیگر برخی کارشناسان نیز ابراز نگرانی کرده اند که در صورت ادامه مشکل پرداخت ها ، سریلانکا جای هند را در صادرات چای به ایران پر کند.

نظر شما :