تغییر پرسروصدا در ترکیب ولسی جرگه افغانستان

۳۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۵۶۴۲ آسیا و آفریقا
اسامی 9 کاندیدای معترضی که قرار است جایگزین 9 عضو فعلی مجلس نمایندگان افغانستان شوند اعلام شد تا ولسی جرگه همچنان کانون بحث و جدل های معترضان باشد.
تغییر پرسروصدا در ترکیب ولسی جرگه افغانستان

دیپلماسی ایرانی: وقتی روز شنبه یک مقام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که این کمیسیون روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری، اسامی حدود 10 تن از افرادی را که قرار است وارد ولسی جرگه یا مجلس نمایندگان شوند اعلام خواهد کرد، خیلی ها پیش بینی تنش های تازه ای در میان نمایندگان مجلس و جریان های سیاسی این کشور کردند.

آن مقام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که کمیسیون به این نتیجه رسیده است که رای دادگاه بررسی تقلب های انتخاباتی را به طور کامل عملی نکند. این فرد که نخواست نامش فاش شود به رادیو آزادی گفت: حدود 10 نفر از کاندیدهای معترض مجلس نمایندگان که به دلیل تقلب های انجام شده در انتخابات، به مجلس راه نیافته بودند، جانشین حدود 10 نامزدی خواهند شد که نام هایشان از فهرست برندگان حذف شده است.

به گفته این مقام کمیسیون انتخابات، این تصمیم بعد از مشورت ها و گفتگوهای زیاد گرفته شده است. این درحالی است که جریان های سیاسی مخالف طی روزها و هفته های گذشته به انحای مختلف مخالفت خود را با بررسی ها و اعمال نفوذهای دولتی در این رای اعلام کرده و نسبت به دستکاری در انتخابات و همسو ساختن مجلس با دولت هشدار داده بودند.

تعدادی از کاندیداهای معترض ولسی جرگه دیروز بار دیگر در مورد اعمال هر نوع تغییر در رای دادگاه ویژه هشدار دادند. این کاندیداهای معترض که تعداد زیادی از آنها از سوی دادگاه ویژه پیروز اعلام شدند، دیروز در یک کنفرانس خبری گفتند، اگر در رای دادگاه تغییری صورت گیرد، عواقب ناگواری در انتظار خواهد بود.

با این اوضاع و شرایط کمیسیون مستقل انتخابات دیروز در کابل نشستی را برگزار کرد و درباره حل معضل انتخاباتی این کشور که ماه هاست جریان دارد بحث و گفتگو کرد. سرانجام تصمیم بر آن شد که امروز رییس کمیسیون مستقل انتخابات فضل احمد معنوی تغییرات جدیدی را که در ولسی جرگه باید اعمال شود بیان کند.

طبق اعلام وی، اسامی کاندیداهای معترضی که جایگزین 9 عضو فعلی مجلس نمایندگان می شوند، عبارت اند از:

- عبدالروف از ولایت بدخشان

-عاشق الله از ولایت بغلان

-احمد خان از ولایت سمنگان

- گل محمد پهلوان از ولایت فاریاب

- نثار احمد غوریانی و رجیمه جامی از ولایت هرات

- معلم میر ولی از ولایت هلمند

- حمیدالله توخی از ولایت زابل

و محمد سلیمان خیل از ولایت پکتیکا.

 

و این افراد کرسی های مجلس را ترک خواهند کرد:

 

- سمین بارکزی و حاجی رفیق شهیر از ولایت هرات

- محمد طاهر زهیر از ولایت سمنگان

- عبدالولی نیازی از ولایت بدخشان

- محمد شاکر کارگر از ولایت فاریاب

- مسعود خان نورزایی از ولایت هلمند

- حبیب اندیوال از ولایت زابل

- حاجی عبدالقدیر از ولایت پکتیکا

و ظاهر غنی زاده از ولایت بغلان

این رای در حالی اعلام شده است که کاندیداهای معترضی که در رای دادگاه ویژه پیروز اعلام شده بودند هر نوع تغییری را در نتایج انتخابات مردود و غیرقابل پذیرش می دانند. باید دید روزهای آتی ولسی جرگه یا مجلس نمایندگان افغانستان از چه حال و هوایی برخوردار خواهد بود. با وجودی که تنها اسامی 9 نفر به عنوان جایگزین نمایندگان اعلام شده است، به نظر می رسد اختلاف ها و تنش ها درباره رای اعلام شده، ادامه داشته باشد و دادگاه ویژه را مجبور کند تا جزئیات بیشتری را از بررسی های خود در اختیار رسانه ها بگذارد.

 

نظر شما :