طرح 7 مرحله‌ای آنکارا علیه تلاویو

۳۰ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۵۶۱۷ سرخط اخبار

پس از تاکید برخی مقام‌های صهیونیستی بر مخالفت تل‌آویو با مساله معذرت خواهی از آنکارا، دولت ترکیه وارد مرحله جدیدی از روابط تیره خود با دولت عبری شده و طرحی هفت مرحله‌ای را علیه این رژیم آماده کرده است.

به گزارش ایسنا، بخش ترکی مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین به نقل از روزنامه "خبر تورک" ترکیه گزارش داد: طرح مذکور قبل از اعلام نتایج گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل موسوم به "کمیته پالمر" که قرار است روز سه شنبه آینده برابر با 23 اوت( اول شهریور) منتشر شود، آماده شده است.

"تولجای اونجو" کاردار سفارت ترکیه در رژیم صهیونیستی که پس از فراخوانی سفیر این کشور، نماینده دیپلماتیک آنکارا در تل‌آویو به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد که این طرح هفت مرحله دارد.

ترکیه که سطح نمایندگی دیپلماتیک خود در رژیم صهیونیستی را تا حد کاردار کاهش داده است، قصد ندارد با انتخاب سفیر جدید این رژیم به جای "چابی لیونی" سفیر کنونی تل‌آویو در آنکارا که ماموریتش در ماه سپتامبر آینده به پایان می رسد، موافقت کند و به عبارت دیگر، اسرائیل نخواهد توانست سفیر جدیدی به ترکیه اعزام کند.

از جمله مراحل این طرح می‌توان به سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به نوار غزه طی ماه سپتامبر آینده و ارائه دادخواست قضایی توسط خانواده‌های قربانیان حادثه ناوگان آزادی علیه رژیم صهیونیستی و نظامیان و مقام‌های صهیونیستی مسئول جنایت ناوگان آزادی اشاره کرد که از حمایت‌های حقوقی وزارت امور خارجه ترکیه برخوردار خواهد بود.

ترکیه اعلام کرده است که از درخواست طرف فلسطینی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مرزهای سال 1967 و به پایتختی قدس شرقی حمایت کرده و در مقابل، ضمن کاهش سطح همکاری‌های خود با دولت عبری در زمینه صنایع نظامی و تحریم همکاری‌های نظامی با این رژیم، به تلاش‌های خود برای انزوای بیشتر اسرائیل در محافل بین‌المللی ادامه خواهد داد و از این رژیم برای مشارکت در مانورهای معروف "بازهای آناتولی" و "عروس دریایی" دعوت به عمل نخواهد آورد و حتی روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود با رژیم اشغالگر قدس را نیز کاهش خواهد داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر دولت رژیم صهیونیستی چند روز پیش طی تماس تلفنی با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا و در فاصله چند روز مانده تا انتشار گزارش کمیته پالمر درباره حادثه ناوگان آزادی و کشتی مرمره ترکیه تاکید کرد که این رژیم حاضر به معذرت خواهی رسمی از ترکیه نیست.

اردوغان در واکنش به این اظهارات مقام‌های صهیونیستی خاطر نشان کرد که بدون معذرت خواهی رسمی تل‌آویو از آنکارا و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حادثه ناوگان آزادی و نیز لغو محاصره غزه، امکان بهبود روابط طرفین ترک و رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

 


نظر شما :