با توجه به تحریم ایران

دوبی هم بازار‌های دیگر را جستجو می‌کند

۳۰ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۵۶۱۴ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی :در سال‌های اخیر آنگونه که شماری از کارشناسان تاکید می‌کنند ،‌ روابط تجاری ایران و دوبی به دلیل فشار تحریم ها افت ملموسی داشته است و با توجه به ادامه تحریم‌ها این روند ادامه خواهد داشت. دوبی زمانی برای ایران که قطب اصلی واردات بود و رفته رفته صادرات مجدد از طریق دوبی به ایران نیز باب شد تا راهی برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی باشد. اما فشار تحریم‌ها به همان میزانی که در کاهش روابط تجاری اروپا با ایران موثر بود، شیخ نشین‌های حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی را نیز متاثر ساخت.

به این ترتیب صدور اعتبارنامه صادراتی و بیمه که مهمترین مساله برای شرکت‌های بازرگانی ایرانی است در دوبی دشوار شد و پیامد مستقیم آن بر صادرات و واردات بر جای ماند. حتی دولتمردان امارات تلاش کردند بخش مسکن را نیز که در دوره‌ای با هجوم سرمایه‌گذاران ایرانی مواجه بود، کنترل کرده و قوانینی در جهت محدود ساختن دسترسی ایرانیان به این بخش تصویب کنند. با این وجود همچنان اخبار ضد و نقیضی در خصوص افت واقعی تجارت بین ایران و امارات منتشر می‌شود. گلف نیوز در گزارشی به نقل از سعید علوی، مدیر عامل صادرات دوبی می نویسد: تحریم ایران پیامد عظیمی بر روابط تجاری ایران و دوبی نداشته است. وی تاکید کرد با وجود تحریم‌ها روابط تجاری دوجانبه ادامه دارد و جمهوری اسلامی ایران پس از هند دومین مقصد بزرگ برای امارات در زمینه صادرات مجدد است.

با این حال علوی این نکته را خاطرنشان کرد که با توجه به ادامه تنش‌های سیاسی در منطقه دوبی به دنبال بازار‌های جدید است. وی افزود به گمان من اوضاع در آینده نزدیک پیچیده تر خواهد شد و به همین دلیل دوبی طبق طرح‌های B و C بازار‌های جدید در آمریکای جنوبی،‌آسیای میانه و شرق آفریقا را جستجو می‌کند. گفتنی است در فهرست بازار‌های جدید دوبی،‌ نام عربستان سعودی و عراق نیز به چشم می‌خورد. همچنین مدیر عامل صادرات دوبی یادآور شده است که در صورت افزایش فشار تحریم‌ها علیه ایران، دوبی به سرعت کشور‌های دیگر را جایگزین خواهد کرد تا جای خالی این تجارت را پر کند.
 

نظر شما :