در آستانه سفر احمدی‌نژاد به نیویورک

دادگاه 2 آمریکایی را به 8 سال زندان محکوم کرد

۳۰ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۵۶۱۳ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی :سرانجام پس از 2 سال بازداشت کوهنوردان آمریکایی که به جاسوسی در ایران متهم هستند،‌ دادگاه حکم نهایی آنها را اعلام کرد تا آنها 8 سال دیگر را نیز در زندان سپری کنند. این دو مرد آمریکایی به همراه سارا شورد که چندی پیش آزاد شد،‌دو سال قبل در جریان کوهنوردی در مرز ایران و عراق توسط ماموران مرزی بازداشت شدند. خبرگزاری اسوشیتدپرس ضمن مخابره خبر حکم 8 سال زندان برای این افراد ،‌گزارش داد: در حالی که چندی پیش علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده بود که برگزاری دادگاه شان بائر و جاش فاتال می‌تواند به آزادی آنها کمک کند،‌ دستگاه قضایی آنها را به زندان محکوم کرد تا پیام قاطعی فرستاده باشد.  

این در حالی است که خانواده این متهمان نیز نسبت به آزادی فرزندانشان امیدوار بودند و شماری از مقامات غربی و رسانه‌های خارجی نیز تهران را به آزادی این متهمان ترغیب کرده بودند. این خبرگزاری آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود این نکته را خاطرنشان کرده که این اقدام تهران در آستانه زمانی صورت می‌گیرد که محمود احمدی‌نژاد قصد سفر به آمریکا را دارد. رئیس جمهور ایران قصد دارد طبق روال سال‌های گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل که ماه آینده در نیوریورک برگزاری می‌شود، شرکت کند. البته سال گذشته موضوع اخذ روادید برای وی و تیم همراهش به سوژه‌ای خبرساز تبدیل شد اما احمدی نژاد در نهایت رهسپار نیویورک شد.

با این وجود بنا بر گزارش اسوشیتدپرس، حکم زندان برای این دو مرد آمریکایی می‌تواند تنش‌هایی را در سفر قریب‌الوقوع احمدی‌نژاد ایجاد کند. از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی حکم زندان برای این افراد را به زندانیان ایرانی در آمریکا ارتباط داده است. ایران خواستار آزادی 10 زندانی ایرانی در آمریکا است و به عقیده برخی تحلیلگران این حکم سنگین برای 2 آمریکایی می‌تواند اهرم فشار ایران را در این زمینه تقویت کند. برخی دیگر از کارشناسان هم موضوع نامه سناتور‌های آمریکایی به باراک اوباما را در مورد حکم زندان این متهمان موثر می‌دانند. چندی پیش 92 سناتور آمریکایی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور آمریکا از وی خواستند تا در جهت تحریم بانک مرکزی ایران تلاش کند.
 

نظر شما :