جزئیات مذاکرات صالحی در مسکو

۳۰ مرداد ۱۳۹۰ | ۰۱:۳۶ کد : ۱۵۶۱۲ سرخط اخبار
یک نماینده مجلس که وزیر خارجه را در سفر اخیر به مسکو همراهی کرده است ضمن تشریح جزئیات مذاکرات این سفر تاکید کرد که در طرح گام به گام روسیه چارچوب چماق و هویج و فشار و مذاکره مطرح نیست.

مهدی سنایی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر،  درخصوص طرح گام به گام روسیه  برای آغاز مذاکرات ایران و 1+5 گفت: طرح گام به گام چارچوب خوبی برای مذاکرات ارائه کرده است اما در عین حال باید کارشناسان دو کشور موضوع را مورد بررسی دقیق قرار دهند.

وی ادامه داد: طرح مذکور تقریبا کلی است و طبیعتا ابهاماتی هم دارد که در بررسی جزیی تر حل خواهد شد، یکی از ابهامات جدول زمان بندی است از این جهت که باید یک نوع زمان بندی در گام هایی که برداشته می شود از سوی طرفین تعریف شود.

سنایی  خاطرنشان کرد: ایران در مجموع با کلیات طرح ابداعی روسیه موافق است و قرار است در مورد جزئیات کار کارشناسی انجام گیرد.

نماینده نهاوند گفت: تفاوت این طرح با طرح های پیشین که در قالب مدالیته درجریان بود این است که یک چارچوب برای اعتماد متقابل ایجاد می کند به طوری که هرکدام از طرفها باید یک گام بردارند و در این قالب چارچوب چماق و هویج و فشار و مذاکره مطرح نیست.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه خاطرنشان کرد: مذاکرات با این ایده روسیه از سر گرفته می شود و در قالب آن کلیه تحریم ها برداشته  و مسیر رسیدگی به پرونده هسته ای ایران عادی خواهد شد.

وی ادامه داد: در مذاکرات آقایان صالحی و لاوروف که بیش از دو ساعت طول کشید مسائل دوجانبه مورد تاکید قرار گرفت و بر سر مواردی که در بین دو کشور تفاهم شده اما عملیاتی نشده است بحث هایی شد.

سنایی گفت: طرف روسی تاکید کرد شرکتهای روسی راسا در خصوص قراردادها و تفاهمات تصمیم گیری می کنند و طبیعتا تحریم ها و فشارها تاثیر خود را بر تصمیمات آنها می گذارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی خاطرنشان کرد: این سفر روسها به قاطعیت اراده خود را برای تقویت همکاری ها اعلام کردند و اراده رئیس جمهور روسیه برای تقویت همکاری ها با ایران را یادآور شدند.

وی افزود: طرف ایرانی نیز گلایه ها و ابهامات در جامعه ایرانی و میان نخبگان درباره روسیه را تشریح کرد مسئولان روسی هم با یادداشت موارد، قول مساعد برای پیگیری دادند.

سنایی مذاکرات انجام شده در سفر روسیه را منحصر به بحث هسته ای ندانست و گفت: طرح گام به گام روند مثبتی را در روابط دو کشور آغاز کرده و مذاکرات راهبردی و کلان را در قالب پیگیری این طرح می توانیم داشته باشیم.

وی ادامه داد: شاید روسیه این پیام را می دهد که مناقشه برانگیز شدن روابط این کشور با آمریکا دلیل کافی است برای اینکه روابط با ایران را تقویت کنند، ایران هم باید از این فرصت در راستای منافع ملی استفاده کند.
 

نظر شما :