جنگ پنهان ایران و اسرائیل در خزر

۲۷ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۲ کد : ۱۵۵۶۰ آسیا و آفریقا
یکی از فرماند‌هان نظامی ایران چندی پیش در مورد نزدیکی بیش از حد آذربایجان به اسرائیل هشدار داده و تاکید کرده بود که اسرائیل می‌تواند از این همسایه شمالی ایران برای انجام حملات پیشگیرانه علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی استفاده کند.
جنگ پنهان ایران و اسرائیل در خزر
دیپلماسی ایرانی: یکی از فرماند‌هان نظامی ایران چندی پیش در مورد نزدیکی بیش از حد آذربایجان به اسرائیل هشدار داده و تاکید کرده بود که اسرائیل می‌تواند از این همسایه شمالی ایران برای انجام حملات پیشگیرانه علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی استفاده کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اسرائیل پس از سقوط شوروی سابق در 2 دهه قبل اقدام به تاسیس پایگاه‌های جاسوسی و نظامی در آذربایجان کرده که کشوری غنی از نفت و سکولار است. همچنین اسرائیل در طول این سال‌ها تعداد قابل توجهی سلاح و نفربر به باکو فروخته و در همین حال نفوذ خود را در مرز‌های ایران عمیق‌تر کرده است.

این اقدامات به اسرائیل امکان داده است تا از طریق پایگاهی عملیاتی ایران را زیر نظر داشته باشد. در این بین برنامه‌های هسته‌ای ایران که اسرائیل آن را تهدیدی بزرگ توصیف می‌کند نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. این در حالی است که در دو سال گذشته با تبدیل شدن آذربایجان به بخشی از نبرد جاسوسی ایران و اسرائیل، اوضاع وخیم‌تر شده است.

از سوی دیگر از می 2010 که دلسردی‌هایی بین ترکیه و اسرائیل به وجود آمد، آذربایجان برای اسرائیل اهمیت بیشتری پیدا کرد. به همین دلیل سرلشگر فیروز‌آبادی در سخنرانی 9 آگوست خود به زوایای پنهان عملیات جاسوسی اسرائیل در مورد ایران اشاره کرد. این اشاره از سوی فرمانده ستاد مشترک نیرو‌های مسلح حاکی از به صدا در آمدن زنگ هشدار در ایران در خصوص تحرکات اسرائیل در آذربایجان است.

گفتنی است فیروز‌آبادی در بخشی از اظهاراتش باکو را به سوء رفتار با شیعیان جنوب آذربایجان متهم کرد که به سوی جمهوری اسلامی متمایل شده‌اند . وی همچنین از چراغ سبز باکو به اسرائیل برای استفاده از محدوده ارضی باکو در همسایگی ایران انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس، روابط ایران و آذربایجان نیز در سال‌های اخیر چندان خوب نبوده چرا که ایران عملیاتی پنهان را از طریق این کشور انجام می‌داده است. در سال 2007، آذربایجان ادعایی در مورد عملیات جاسوسی ایرانیان و برخی اتباع آذربایجان در مورد منافع اسرائیل، آمریکا و انگلیس مطرح کرد که شامل تاسیسات نفتی نیز می‌شد.

یک سال بعد نیز دولت باکو به موساد در جهت دستگیری اعضای جزب‌الله به اتهام بمب گذاری در سفارت اسرائیل در باکو کمک کرد. بنا بر باور برخی تحلیلگران، رویکرد اخیر تهران در مورد باکو از افزایش اختلافات میان دو طرف در شرایطی حکایت دارد که آذربایجان به سوی غرب حرکت می‌کند. حدود 85 درصد از جمعیت آذربایجان را شیعیان تشکیل می‌دهند و این موضوع به ایران امکان داده تا در آذربایجان نفوذ خوبی داشته باشد.

اما در عین حال دولت باکو سکولار است و تهران این نگرانی را دارد که الهام علیف، رئیس جمهور این کشور از سوی اسرائیل یا حتی ایالات متحده حمایت شود. این در حالی است که علیف با وجود تحریم های تسلیحاتی آمریکا که از سال 1992 اعمال می‌شود به دنبال به روز کردن ارتش خود از طریق ناتو و اسرائیل است. گفتنی است اسرائیل چهارمین شریک بزرگ تجاری آذربایجان است. 


( ۲ )

نظر شما :