نظر لاوروف در مورد روابط ایران و روسیه

۲۷ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۱۲ کد : ۱۵۵۵۸ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر دورنمای بسیار خوب روابط مسکو و تهران، اعلام کرد روسیه و ایران علاقه‌مندند تا کشورهای منطقه دریای خزر بدون دخالت خارجی و آزادانه به مشارکت در عرصه‌های مختلف بپردازند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف " وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در پایان مذاکرات خود با "علی اکبر صالحی " وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو در جمع خبرنگاران اعلام کرد که عرصه‌های همکاری بسیاری پیش روی روسیه و ایران قرار دارد.

لاوروف گفت: روسیه و ایران علاقه‌مندند که منطقه دریای خزر دارای شکوفایی پایدار باشد تا کشورهای حاشیه آن بتوانند در سایه آن بدون اعمال فشار از خارج و آزادانه به مشارکت و همکاری در عرصه‌های مختلف بپردازند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: من تردیدی ندارم که روابط ما و ایران دارای دورنمای بسیار خوبی است، بویژه آنکه منافع روسیه و ایران تنها محدود به منطقه دریای خزر نبوده و فراتر از آن است.

لاوروف همچنین تاکید کرد که روسیه و ایران تلاش می‌کنند تا سهم موثری در حل و فصل مناقشات اخیر در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا داشته باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد که کشورش و ایران فعالانه به توسعه همکاری‌های تجاری-اقتصادی دوجانبه می‌پردازند و از هم اکنون سطح همکاری‌های دو کشور همسایه از سطح قبل از بحران افزایش یافته است.

وی افزود: حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور بسیار سریع تثبیت شده و نشست آتی کمیسیون بین دولتی همکاری‌های روسیه و ایران بدون تردید اقدامات مضاعفی برای توسعه این حجم در نظر خواهد گرفت.

بر اساس اطلاعات وزارت امور خارجه روسیه، میزان مبادلات بازرگانی بین روسیه و ایران نسبت به گذشته افزایش یافته و در حال حاضر به بیش از 3 میلیارد و 65 میلیون دلار آمریکا رسیده است. عرصه انرژی، بخش نفت و گاز و حمل و نقل دارای بهترین دورنما در همکاری‌های اقتصادی-بازرگانی بین دو کشور هستند.  

نظر شما :