علت مردمی نبودن اعتراضات سوریه از نگاه سفیر ایران

۲۶ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۹ کد : ۱۵۵۳۳ سرخط اخبار
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت با تاکید بر اینکه تحولات سوریه از خارج مدیریت می شود، افزود: دست بردن به سلاح بهترین دلیل برای این است که اعتراضات سوریه، پایگاه مردمی نداشته و در این کشور حرکت انقلابی مردمی شکل نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، "غضنفر رکن آبادی" در گفتگو با روزنامه الجمهوریه لبنان اظهار داشت: ایران در قبال سرنوشت نظام سوریه که همپیمان ما در محور مقاومت است، هراسی ندارد.

وی تاکید کرد: آنچه در سوریه می گذرد در خارج از این کشور مدیریت می شود و دست بردن به سلاح بهترین دلیل برای غیر مردمی بودن این اعتراضات است.

سفیر ایران در بیروت درباره موضع تهران در قبال تحولات سوریه اظهار داشت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موظف به حمایت از ملتهای مستضعف هستیم که برای اصلاحات و آزادی تلاش می کنند. ما علیه خواسته های اصلاح طلبانه ملتهای جهان نیستیم اما کسانی که خواهان اصلاحات هستند هرگز مشابه آنچه در سوریه رخ داد دست به سلاح نمی برند.

رکن آبادی افزود: این مسئله را در دیدارهایی که در لبنان داشتم متذکر شدم. ایران از خواسته های اصلاح طلبانه مردم سوریه حمایت کرده، از آنها پشتیبانی می کند و خواستار برآورده شدن آنها نیز هست. البته "بشار اسد" نیز در تلاش برای انجام اصلاحات است و این اصلاحات را حتی قبل از آنکه از وی تقاضا شود در دستور کار قرار داده بود.

وی در ادامه تاکید کرد: علت و توجیه دست بردن تظاهرات کنندگان در سوریه به سلاح و کشتن نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی چیست؟ انقلاب ایران علیه شاه با خروش میلیونی مردم به خیابانها و میادین بدون دست بردن به سلاح تحقق یافت. بر این اساس، دست بردن به سلاح در سوریه، بهترین دلیل برای نمایان شدن این مسئله است که در این کشور حرکت مردمی انقلابی شکل نگرفته است.

سفیر ایران در بیروت افزود: ایران در قبال نظام سوریه نگران نیست. ما در کنار نظام سوریه که همواره در محور مقاومت علیه اشغالگران اسرائیلی ایستادگی کرده، خواهیم ایستاد و در نهایت این اصحاب حق هستند که بر منطقه حکمرانی می کنند.

وی با اشاره به تفاوت شرایط سوریه با مصر، لیبی و تونس اظهار داشت: آمریکا در مصر، لیبی و تونس تلاش دارد روی وقایع موج سواری کند اما درباره سوریه آنها اعتراف کردند که نمی توانند کاری بکنند و این مسئله را به مردم سوریه واگذار کردند. البته اکثریت مردم سوریه بشار اسد را تایید می کنند اما واشنگتن در نظر دارد با تاکید چندین باره بر اینکه نظام اسد مشروعیت خود را از دست داده است حرکت اعتراضی عیله دمشق را پردامنه تر کند. البته خود آمریکایی ها به این امر قانع شده اند که این مواضع، نتیجه ای که موردنظر آنها است را محقق نمی کند.

رکن آبادی با ابراز اطمینان از اینکه نظام سوریه از بحران کنونی خارج خواهد شد، افزود: آمریکا وارد دوران فروپاشی شده است. آنها از بحرانها و شکستهای متعددی رنج می برند و از امروز تا سال 2015 ابرقدرت بودنشان به پایان می رسد.

وی در ادامه با اشاره به ضعف رژیم صهیونیستی در جبهه داخلی احتمال جنگ تازه علیه لبنان را رد کرد. سفیر ایران در بیروت بار دیگر آمادگی ایران برای ارائه کمک به لبنان در اکتشاف منابع نفتی و گازی را ابراز داشت و افزود: ما در این مسائل تجربیات فوق العاده ای داریم و علوه بر خودکفایی در بخش نفتی، بنزین هم صادر می کنیم.



نظر شما :