صالح: به زودی به یمن بازمی‌گردم

۲۶ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۷ کد : ۱۵۵۱۸ سرخط اخبار
ایسنا - رئیس‌ جمهوری یمن در پیامی تلویزیونی اعلام کرد که به زودی به کشورش بازمی‌گردد.

به گزارش روزنامه عربستانی الریاض، علی عبدالله صالح، رئیس‌ جمهوری یمن در سخنانی که تلویزیون رسمی این کشور آن را پخش کرد، اعلام کرد که به زودی به کشورش بازمی‌گردد.

وی در پی سوء‌قصد در کاخ ریاست‌جمهوری زخمی شده بود، به منظور معالجه در عربستان به سر می‌برد.

عبدالله صالح در این سخنان مخالفان خود را تعدادی انگشت‌شمار ومحدود خواند و تصریح کرد که در کشور، گروه اندکی از مارکسیست‌ها، گروه‌هایی از طالبان و برخی از اعضای گروه حوثی‌ و نیز حزب الحق به مخالفت با دولت برخاسته‌اند.

وی با کوته فکر خواندن مخالفان خود اعلام کرد که در سال جاری میلادی کنفرانسی با شرکت تمام قبایل یمن تشکیل خواهد شد که هزاران تن از طرفداران دولت در آن شرکت خواهند کرد تا درباره نقش قبایل یمن در خروج از بحران سیاسی کشور مذاکره شود.

رئیس‌ جمهوری یمن با هشدار درباره ربوده شدن انقلاب یمن همگان را به مذاکره و گفت‌وگو فرا خواند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

عبدالله صالح با بیمار خواندن مخالفان خود به کسانی که خواستار کناره‌گیری وی از قدرت هستند، گفت: صندوق‌های رای، تعیین‌کننده آینده یمن هستند و از شما می‌خواهم به رای مردم احترام بگذارید.

رئیس ‌جمهوری یمن در ادامه تصریح کرد که وی حاضر است قدرت را به عبد ربه منصور هادی، معاون خود واگذار کند.

وی در عین حال از مخالفانش پرسید که آیا در این صورت اعتراض‌ها در کشور پایان می‌یابد و اوضاع امنیتی کشور بهبود می‌یابد؟

عبدالله صالح در این سخنان هیچ اشاره‌ای به طرح شورای همکاری خلیج‌ فارس برای خروج از بحران یمن نکرد و تنها راه کناره‌گیری از قدرت را انتخابات و صندوق‌های رای‌گیری دانست.

از سوی دیگر ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با طفره رفتن از سخن گفتن در مورد بازگشت عبدالله صالح بار دیگر تاکید کرد که رئیس‌ جمهوری یمن باید با طرح شورای همکاری خلیج ‌فارس جهت کناره‌گیری از قدرت موافقت کند.

وی افزود: اگر وضعیت جسمانی عبدالله صالح آنقدر خوب است که می‌تواند سخنرانی کند، پس به خوبی می‌تواند توافق‌نامه شورای همکاری خلیج (‌فارس) را نیز امضا کند.

این در حالی است که احزاب اصلی مخالف عبدالله صالح که در ائتلاف اللقاء المشترک شرکت دارند، اعلام کرده‌اند که امروز (چهارشنبه) نشستی را به منظور تشکیل شورای ملی انتقالی برگزار می‌کنند.

پیش‌بینی می‌شود، در این نشست تشکیل شورای ملی انتقالی برای اداره یمن در مرحله آینده کشور اعلام شود.

از سوی دیگر در درگیری‌های روز سه‌شنبه در منطقه "أرحب" در شمال شرق صنعاء، پایتخت یمن 23 تن کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.

این درگیری‌ها بین افراد مسلح قبایل یمنی با نیروهای گارد ریاست ‌جمهوری یمن روی داد که بنا به گزارش خبرگزاری‌ها 23 تن از افراد مسلح قبایل یمن کشته شدند، اما آماری از تلفات احتمالی نیروهای گارد ریاست‌جمهوری یمن گزارش نشده است.

از سوی دیگر وزارت کشور یمن عملیات گسترده‌ای را در بسیاری از شهرهای این کشور برای دستگیری مظنونان امنیتی آغاز کرده است.

یک منبع امنیتی یمن اعلام کرد: این عملیات جهت بازگرداندن امنیت به تمام شهرهای یمن است و مقام‌های کشور اقدامات گسترده‌ای را برای متوقف کردن ناامنی در شهرهای یمن آغاز کرده‌اند.

نظر شما :