امریکا نگران از نزدیکی ایران و روسیه

۲۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۳:۴۸ کد : ۱۵۵۰۱ سرخط اخبار
 تارنمای روزنامه هندی 'آسیا تایمز'، با اشاره به ارائه طرح گام به گام مسکو به تهران برای برنامه هسته ای ایران نوشت: نزدیکی ایران و روسیه موجب نگرانی آمریکاست. 

به گزارش ایرنا، این پایگاه اطلاع رسانی امروز (سه شنبه) در تفسیری افزود: سفر 'علی اکبر صالحی'، وزیر امور خارجه ایران به مسکو که به منظور بحث در مورد طیف گسترده ای از مسائل حساس، صورت می گیرد، هفته جاری را به زمانی مهم در روابط ایران و روسیه تبدیل کرده است.

'مهدی سنایی'، عضو کمیسیون امنیت ملی و روابط خارجی مجلس ایران که امروز (سه شنبه) به همراه صالحی به روسیه می رود، گفت: هر دو طرف قصد دارند مبارزه با یکجانبه گرایی آمریکا و طرح اخیر روسیه برای حل مشکل برنامه هسته ای ایران موسوم به طرح گام به گام را در این دیدار مورد بررسی قرار دهند.

طرح سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که ماه گذشته میلادی به تهران تقدیم شد، خواستار افزایش همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در ازای کاهش تحریم ها و امتیازات محدود دیگری است.

استقبال تقریبا گرم ایران از طرح روسیه باعث شده عده ای از کارشناسان ایرانی نتیجه گیری کنند دور جدیدی از مذاکرات چندجانبه هسته ای در صورت عبور از تردیدهای اولیه آمریکا نزدیک است.

یکی از دلایل تحرک اخیر در روابط تهران - مسکو اعلام آغاز به کار نیروگاه بوشهر در زمانی نزدیک است که 'فریدون عباسی' رییس سازمان انرژی اتمی ایران خبر آن را داد و 'الکساندر سادونیکوف'، سفیر روسیه در ایران نیز آن را تایید کرد.

در صورتی که این خبر درست باشد و نیروگاه بوشهر طی چند هفته آینده به راه بیفتد، به احتمال زیاد ایران به دنبال قراردادهای هسته ای جدید با روسیه خواهد بود؛ بویژه که یادداشت های تفاهمی نیز پیش از این از سوی مقامات دو کشور امضا شده و موجود است. همچنین چشم انداز سرمایه گذاری های بیشتر روسیه در صنایع نفت و گاز ایران طی سال های آتی وسیع تر خواهد بود.

تمایل روسیه برای ایفای نقش میانجی در برنامه هسته ای ایران، تهران را که امروزه همکاری و همراهی های راهبردی درازمدت را با مسکو در زمینه بسیاری مسائل خارجی مانند سوریه، لیبی و آینده عراق و افغانستان در صورت خروج نیروهای آمریکایی از این کشورها برای خود پیش بینی می کند، تحت تاثیر قرار داده است .

آسیا تایمز در ادامه نوشت: تهران و مسکو باید همکاری های منطقه ای خود را افزایش داده به عواقب خروج نظامیان آمریکایی توجه کنند. با آنکه تعداد اندکی از سیاستمداران ایرانی معتقدند آمریکا بطور کلی نیروهایش را از این کشورها بیرون ببرد.

در صورتی که سفر صالحی بر اساس برنامه ریزی ها انجام شود، شاهد موضع روشنتر روسیه در مورد مساله حساس غنی سازی اورانیوم ایران خواهیم بود.

گزارش های تایید شده نشان می دهد در حالیکه سازمان ملل متحد خواستار لغو همه جانبه برنامه غنی ساری ایران شده است، طرح روسیه سناریویی را دربرمی گیرد که ایران تحت نظارت های شدید بین المللی می تواند برنامه هسته ای خود را ادامه دهد.

یکی از مسائل مهم در مورد طرح روسیه تمایل بعضی کشورهای اروپایی برای حمایت از آن است حتی با آنکه محافل سیاسی در زمینه سیاست خارجی آمریکا از آن راضی نیستند؛ زیرا از خط قرمز آمریکا و غنی سازی اورانیوم ایران عبور کرده است.

از 'کاترین اشتون'، مسوول سیاست خارجی اروپا خواسته شده از ایران دیدار کند. این امر می تواند در پاسخ کشورهای اروپایی کمک کننده باشد.

احتمالا واکنش آژانس بین المللی انرژی اتمی به این پیشنهاد نیز به همین اندازه مهم است که رییس آن 'یوکیو آمانو'، همچنان به دعوت ایران برای دیدار از تاسیسات هسته ای این کشور پاسخ نداده است؛ اما بسختی خواهد توانست رویکرد غیر منعطف خود را در شرایطی که روسیه بشدت نقش میانجی را ایفا می کند، ادامه دهد.

ممکن است صالحی در مسکو بر دریافت سامانه موشکی 'اس 300' که روسیه به صورت یکجانبه قرارداد آن را لغو کرد، اصرار بورزد. توجیهی برای این اقدام روسیه وجود ندارد بویژه وقتی به یک عامل توجه کنیم و آن اینکه دانشمندان روسی در نیروگاه بوشهر تا زمان مشخصی به کار خود ادامه می دهند و سامانه دفاع موشکی برای محافظت از آنها و تاسیسات هسته ای بوشهر لازم است.

با وجود این، برای اینکه پیشنهاد روسیه از سوی آمریکا و متحدان غربیش مورد پذیرش قرار بگیرد، باید جدا از شبکه پیچیده روابط فعلی آمریکا و روسیه آن را بررسی شود؛ زیرا اخیرا به دلیل مسائلی مانند حقوق بشر و پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو به مناسبات واشنگتن مسکو به وخامت گراییده است.

با این همه اگر واشنگتن ابتکار روسیه را به عنوان بخشی از راهبرد مسکو به منظور کسب نفوذ منطفه ای بداند، یقینا با آن مخالفت خواهد کرد.

آمریکا یکی از مقامات بلندپایه خود به نام 'رابرت آینهورن' را برای دریافت جزئیات طرح لاوروف به روسیه فرستاده است و اگر مسئله غنی سازی اورانیوم ایران حل نشود، فاصله اجتناب ناپذیری بین مسکو و واشنگتن در خصوص ایران روی می دهد.

مساله اصلی چگونگی پیشبرد طرح لاروروف با غرب است در حالیکه آمریکا از نیات روسیه و هر نوع همکاری روسیه و ایران در مورد آمریکا و خاورمیانه نگران است.

تعجبی ندارد اگر در این صورت آمریکا خواستار فاصله گرفتن از طرح لاوروف و سر دادن پاسخ منفی در روزهای آینده به دلیل جلوگیری از پرداخت هزینه همزیستی راهبردی تهران و مسکو بر آید.

ممکن است این امر برای متحدان ارویایی آمریکا خطرناک باشد که بعضی از آنها مانند آلمان، خواستار کاهش تحریم های ایران هستند زیرا می تواند به افزایش روابط تجاری دو کشور در زمان اوج بحران اقتصادی اروپا منجر شود.

این پایگاه اطلاع رسانی افزود: آمریکا باید به پیامدهای درازمدت روابط و وابستگی های متقابل ایران و روسیه توجه داشته باشد، زیرا این امر می تواند به پایان همکاری روسیه با غرب بر سر مساله هسته ای ایران در سازمان ملل متحد بینجامد.

این احتمال به تنهایی باید واشنگتن را به ارائه تحلیل های تازه در مورد شیوه پایان دادن به بحران هسته ای ایران وادار سازد.

 


نظر شما :