پرداخت تمام بدهی نفتی کره‌جنوبی به ایران

۲۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۹ کد : ۱۵۴۹۳ سرخط اخبار
رییس‌کل بانک مرکزی از واریز بدهی نفتی کره‌جنوبی به ایران خبر داد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با ایسنا درباره بدهی نفتی کره جنوبی به ایران اظهار کرد: کره جنوبی تمامی پول نفت را به موقع به حساب کشورمان واریز کرده است.

وی همچنین از واریز دو سوم بدهی نفتی هند به ایران خبر داد.

پیش از این سیدکمال سیدعلی ـ معاون ارزی بانک مرکزی ـ درباره بدهی نفتی کره جنوبی به ایران پاسخی نداده بود اما از پرداخت دو پنجم بهی نفتی هند به ایران خبر داده بود.

احمد قلعه‌بانی ـ رییس شرکت ملی نفت ایران ـ هم که این بدهی را تکذیب نکرده بود دریافت پول فروش نفت خام کشور را بر عهده بانک مرکزی دانسته و تصمیم‌گیری برای ادامه یا قطع صادرات نفت خام به مشتریان را منوط به ارسال گزارشی از سوی بانک مرکزی به شرکت ملی نفت در مورد دریافت نشدن پول فروش نفت عنوان کرده بود.

حدود دو هفته پیش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه در کره جنوبی اعلام کرده بود: به دلیل تحریم‌های ایران که مانع پرداخت پول نفت صادراتی‌اش می‌شود، طلب نفتی ایران از کره جنوبی تا پایان امسال به حدود پنج میلیارد دلار خواهد رسید.

کره‌جنوبی یکی از خریداران عمده نفت ایران است و روزانه بطور میانگین حدود 230 هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند. پالایشگاه‌های این کشور پول نفت ایران را به حساب‌های بانکی در کره جنوبی واریز می‌کنند.

به گفته یکی از منابع آگاه که خواست نامش فاش نشود، این پول بلوکه شده در کره جوبی تاکنون به حدود چهار میلیارد دلار (سه میلیارد و 820 میلیون دلار) رسیده است و تا پایان سال جاری میلادی به چهار میلیارد و 760 میلیون دلار خواهد رسید.

سئول سال گذشته پس از تحریم بانک ملت ایران در این کشور، به بانک مرکزی ایران اجازه داد که حساب‌هایی را به وون (واحد پول کره جنوبی) در این کشور باز کند.

ایران می‌تواند از سرمایه موجود در این حساب برای خرید کالا از کره جنوبی استفاده کند، اما بنا به آمار رسمی کره جنوبی، مازاد تجاری ایران با کره جنوبی حدود 400 میلیون دلار در ماه است.

یک منبع در بانک مرکزی ایران تایید کرد که ایران نمی‌تواند به دلیل تحریم‌های بین‌المللی این پول بلوکه شده را دریافت کند، ولی به جزئیات بیشتر اشاره نکرد.

آمار شرکت ملی نفت کره جنوبی نشان می‌دهد، کره جنوبی به عنوان پنجمین وارد کننده بزرگ نفت در جهان در نیمه اول سال جاری میلادی حدود 9 درصد واردات نفتی 2.54 میلیون بشکه ای خود در روز را از ایران انجام داد.



نظر شما :