جدال دو تحلیل‌گر آمریکایی در گفتگو با یک شبکه رادیویی

چرا گروهک منافقین باید در فهرست سیاه باقی بماند؟

۲۵ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۵۴۹۲ آمریکا
دیپلماسی ایرانی: گروهک منافقین، یک گروه مخالف نظامی معاند ایران است که از طریق لابی با دولت آمریکا در تلاش است نام خود را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کند. الیزابت روبین در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز این نکته را خاطرنشان کرده که حذف نام این گروه از سازمان‌های تروریستی اقدامی اشتباه خواهد بود.
چرا گروهک منافقین باید در فهرست سیاه باقی بماند؟
دیپلماسی ایرانی: گروهک منافقین، یک گروه مخالف نظامی معاند ایران است که از طریق لابی با دولت آمریکا در تلاش است نام خود را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کند. الیزابت روبین در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز این نکته را خاطرنشان کرده که حذف نام این گروه از سازمان‌های تروریستی اقدامی اشتباه خواهد بود. گفتنی است گروهک منافین از برخی محافل آمریکایی حمایت‌هایی دریافت کرده تا نام خود را از فهرست سازمان‌های تروریستی بیرون بکشد. این در حالی است که این گروه در زمان صدام حسین در عراق مستقر شد و متهم به بسیاری از بمب‌گذاری‌ها و سوء قصد‌ها در داخل ایران و همچنین حمله به کرد‌ها در عراق پس از جنگ خلیج فارس  است. با این حال هوارد دین، فرماندار سابق رومونت نظری مخالف وی دارد. آنچه در زیر می‌خوانید گفت و گویی تلفنی با روبین و دین است.

 

* بسیاری از سیاستمداران و مقامات نظامی سابق شامل هوارد دین از حذف نام این گروهک از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند، این حمایت قابل توجهی است، این طور نیست؟

 

-          روبین: به طور حتم. این موضوع شوک آور است. من شانس این را داشتم که با جیمز جونز، مشاور سابق امنیت ملی و برخی دیگر از مقامات صحبت کنم. من از آنها همین سئوال را پرسیدم، به آنها گفتم آیا به حمایت از این گروه توجه کرده اند و آیا می‌دانند این گروهک با اعضایش چگونه رفتار می‌کند. من نمی دانم که این تنها یک روش سیاسی بود یا واقعا حقیقت داشت اما آنها گفتند که از این موضوع اطلاعی ندارند. این در حالی است که گزارش‌های متعددی در مورد این افراد از سوی دولت و اف بی آی منتشر شده است. بنابراین بی اطلاعی آنها از این حمایت واقعا حیرت آور است.

 

*اندکی در مورد این گروه توضیح دهید

 

- روبین: می‌دانید، آنها گروهی از شیعه‌های مارکسیست در زمان آیت‌الله خمینی بودند که علیه محمد رضا پهلوی در ایران به پاخواستند. اما از زمان پیروزی انقلاب در سال 1979 علیه حکومت ایران فعالیت کردند. آنها بخشی از گروهی بودند که دیپلمات‌های آمریکایی را در سفارت آمریکا در تهران به گروگان گرفت.  7 آمریکایی را کشتند. پس از انقلاب به فرانسه پناهنده شدند اما پاریس آنها را در سال 1986 اخراج کرد و به این ترتیب این گروه در عراق مستقر شد و در جنگ ایران و عراق در کنار صدام حسین علیه مردم ایران قرار گرفت. سپس به گمان من مریم و مسعود رجوی به دلایل مذهبی با یکدیگر ازدواج کردند. اما آنها همگان را به طلاق وا می‌دارند و شما در این گروه نمی‌توانید روابط دوستانه داشته باشید. نمی‌توانید ازدواج کنید و به طور کلی تمامی انرژی و عشق شما به مسعود و مریم رجوی منتقل می‌شود که قصد تغیر رژیم در ایران را دارند.

 

* آیا شما از این موضوع اطلاع دارید یا بر مبنای شواهد هنوز تایید نشده صحبت می‌کنید

 

- روبین: من در سال 2003 از این کمپ بازدید کردم. زمانی بود که صدام به تازگی سقوط کرده بود و آنها در موقعیت غریبی قرار داشتند زیرا هنوز تانک‌ها و تسلیحاتشان را در اختیار داشتند. اما به دلیل اینکه در جریان جنگ ایران و عراق از صدام حسین دفاع کرده بودند برای آگاهی از سرنوشت خود با مقامات آمریکایی در حالی مذاکره بودند. البته آنها در نهایت خلع سلاح شده و حفاظت از آنها تا زمانی که دولت عراق در مورد این گروه تصمیم‌گیری کند به آمریکا محول شد. این در حالی است که هم اکنون بغداد از این گروه می‌خواهد خاک عراق را ترک کند.

 

*در حال حاضر عراق توسط مقامات عراقی و البته نفوذ آمریکا اداره می‌شود و این در شرایطی است که گفته می‌شود جمهوری اسلامی نفوذ زیادی بر مقامات عراقی دارد. به این ترتیب این گروه چگونه تا کنون در عراق دوام آورده‌اند؟

 

- روبین: این سئوال خوبی است. می‌دانید آنها از بودجه‌های خارجی کمک می‌گیرند. محصولات غذایی خودشان را پرورش می‌دهند و این در حالی است که فضای پایگاه آنها تنها 14 مایل مربع است. این گروهک هم اکنون 3 هزار و 400 عضو دارد اما گزارش موسسه رند نشان می‌دهد که دست کم 70 درصد از اعضای این گروه بر خلاف تمایل شخصی در این گروهک نگاه داشته شده‌اند. باید گفت تا کنون برخی از اعضاء این گروهک از آن فرار کرده‌اند. اما به هر ترتیب آنها به توجه به بودجه‌رسانی ادامه حیات می‌دهند. اما مشخص نیست که این بودجه‌های چندین میلیون دلاری از کجا می‌آیند. برخی بر این باورند که سعودی‌ها و اماراتی‌ها این گروه را تغذیه می‌کنند تا اقداماتی پیشگیرانه علیه ایران به عمل آورده باشند.

 

 * یعنی یک گروه شیعه از سعودی‌های سنی کمک دریافت می‌کند؟

 

- روبین: باید گفت بله. در اینجا "دشمن تو دشمن من "مصداق دارد. به معنی دیگر آنها این حمایت را انجام می دهند تا منافقین علیه ایران فعالیت کنند. این در حالی است که مردم ایران هیچگاه سابقه فعالیت‌های گروهک منافقین علیه مردم را فراموش نمی‌کنند.

 

* دشمن تو دشمن من، این موضوعی است که شما به آن اشاره می‌کنید و می‌توان آن را در مورد حمایت برخی آمریکایی‌ها از حذف نام این گروهک از سازمان‌های تروریستی نیز تعمیم داد؟

 

- روبین: باید بگویم بله. گمان من بر این است. همچین معتقدم در این زمینه پول‌های هنگفتی نیز جا به جا می‌شود. بنا بر باور من حمایت موضوع حمایت ایدئولوژیکی از این گروه مطرح نیست. من با کمک رز لتینن، از اعضای کنگره آمریکا از این کمپ بازدید کردم که سالیان دراز است از این گروهک حمایت می‌کند. وی در مباحث حقوق زنان نیز فعال است. باید گفت که شماری از زنان در سراسر دنیا در امور نظامی فعالیت می کنند و حتی تانک می‌رانند اما در کمپ اشرف از زنان مانند روبات استفاده می‌شود.

 

* مانند روبات، این چیزی است که شما در جریان بازدید از کمپ اشرف مشاهده کردید؟

 

- روبین: خب باید بگویم که در جریان این بازدید شماری از زنان جوان عضو به سمت من می‌آمدند و با ادبیاتی مشابه از علاقه به رهبر خود سخن می‌گفتند. آنها از طریق اینترنت با مریم رجوی آشنا شده‌اند. وی با آنها گفته است که توانمند هستند و درهمه جای کمپ همه چیز از تفکر و اراده گرفته تا فعالیت‌ها برای مریم رجوی است.

 

* و آیا شما با مریم رجوی ملاقات کردید؟

 

-  روبین: خیر. او در فرانسه زندگی می‌کند و من با مریم رجوی ملاقاتی نداشتم. من در آن زمان در عراق بودم. مریم و شوهرش مسعود بلافاصله پس از سقوط صدام از عراق ناپدید شدند. 

 

بخش دیگر این گفت و گو با هوارد دین انجام شده که در پی می‌آید:

 

  • آیا درست است که بگوییم شما حامی گروهک منافقین هستید

 

دین: نه، آنچه درست است این است که دولت آمریکا محافظت از این گروهک را بر عهده داشته و نباید در جریان درگیری ماه آوریل تانک‌های آمریکایی به این گروه خلع سلاح شده حمله می‌کردند.

 

  • از چه زمانی دولت آمریکا به طور رسمی متعهد به این حمایت شده بود؟

 

دین: در سال 2006 این گروه خلع سلاح شد و در مقابل ما به آنها برگه‌ای دادیم که توسط فرمانده نیرو‌های آمریکایی امضاء شده بود و در آن حفاظت از این گروه تعهد شده بود. همچنین وزیر دفاع نیز گفته بود که طبق قرارداد ژنو از آنها حفاظت می‌کند.

 

  • به عقیده شما در مورد این گروه چه کاری باید انجام داد؟

 

دین: آنچه باید انجام شود و این گروه نیز با آن موافقت کرده این است که اعضای این گروه در غالب گروه‌های کوچکتر به کشور‌های اروپایی بروند. این در حالی است که برخی از اعضای این گروه هم اکنون این کار را انجام داده‌اند. همچنین برخی کشور‌های اروپایی نیز با پذیرفتن مجروحان این گروه موافقت کرده‌اند.

 

نظر شما :