وزیر خارجه بحرین: ایران خطری برای ما نیست

۲۴ مرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۴۱ کد : ۱۵۴۶۳ سرخط اخبار
خبرانلاین- ایرانی ها می‌گویند فقط به گفته‌های ریاست جمهوری یا وزارت امور خارجه توجه کنید ولی باید قبول کرد که برخی اظهارات مضر است.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارحه بحرین در مصاحبه‌ای که با روزنامه الحیات چاپ لندن انجام داده است، فرا خواندن سفیر بحرین از سوریه را کاری جمعی دانسته که با مشورت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفته است. وی هدف از این کار را رساندن پیام بحرین و شورای همکاری به گوش کسانی دانست که باید این پیام را بشنوند.

این در حالی است که حکومت بحرین نزدیک به شش ماه است که به شدیدترین شکل ممکن مخالفان خود را سرکوب می‌کند و به تازگی نیز فیلمی از شبکه الجزیره پخش شد که در آن تصاویر ترسناکی از برخورد و شکنجه نیروهای امنیتی و پلیس بحرین با تظاهرکنندگان به نمایش در آمده بود. فیلمی که به تنش در روابط بحرین و قطر منجر شد و منابع خبری خبر از دستور قطعی کامل روابط منامه - دوحه از سوی پادشاه بحرین در پی پخش این فیلم دادند. وزیر امور خارجه بحرین در این گفت‌وگو در این باره گفت: «این فیلم به هیچ وجه عادلانه نبود. حتی می‌توانم بگویم ظلمی در حق بحرین به واسطه این فیلم شد. در این فیلم بارزترین حوادث اخیر کشور به طور یک جانبه به نمایش در آمده بود. برای آن یک موزیک دراماتیک نیز گذاشته بودند تا تاثیر بیشتری بر بینندگان و افکار عمومی بگذارد. من نمی‌خواهم صحبت از شیعه و سنی کنم این فلیم به همه شهروندان بحرینی ضرر وارد کرد. ما این را به اطلاع برادرانمان در قطر نیز رساندیم.»

وی در ادامه این گفت‌وگو مدعی شد: باید این پرسش را مطرح کرد که هدف از پخش این فیلم در وضعیت فعلی آن هم به آن صورت چه بود ضمن این که فضای گفت‌وگوها در کشور برقرار است و گروه حقیقت‌یاب نیز تلاش دارد حقایق را کشف کند؟

او همچنین از همه جریان‌های سیاسی که گفت‌وگو با حکومت را تحریم کردند، خواست به میز مذاکره باز گردند و بپذیرند که چاره‌ای جز مذاکره برای حل مشکلات وجود ندارد.

شیخ بن احمد، همچنین دکتر احمد بسیونی مسئول پرونده کمیته حقیقت‌یاب را فردی با کفایت دانست که نامزد دریافت جایزه صلح نوبل است و از رسانه‌ها خواهش کرد در کار او خلل ایجاد نکنند و علیهش جو سازی نکنند تا او بتواند فعالیتش را به خوبی انجام دهد.

برخی از مخالفان کار کمیته حقیقت‌یاب را به دلیل دخالت‌های دولت بی‌نتیجه دانسته‌اند.

وزیر امور خارجه بحرین همچنین قطعی روابط منامه - دوحه بر سر پخش فیلم مذکور از شبکه الجزیره را رد کرد و گفت: «ما مراتب اعتراض خود را به اطلاع بردارانمان در قطر رساندیم ولی این بدان معنا نیست که روابط ما قطع شود، ما باید از این قضیه بگذریم.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تنش در روابط ایران و بحرین نیز گفت: «همچنان روابط ما با ایران متشنج است. برخی از افراد ایرانی اظهارات تندی را علیه بحرین بر زبان می‌رانند که به ضرر روابط دو جانبه ما و آنها است. آنها می‌گویند که فقط به گفته‌های ریاست جمهوری یا وزارت امور خارجه توجه کنید ولی باید قبول کرد که برخی اظهارات مضر است و به ضرر روابط دو جانبه تمام می‌شود.»

وی ایران را خطری برای بحرین ندانست و گفت: «ما نمی‌گوییم که وجود کشوری در منطقه برای ما خطر دارد آنچه بیش از همه خطرناک است و میان کشورهای فاصله می‌اندازد عدم تفاهم است که بزرگترین خطر محسوب می‌شود.»

شیخ خالد بن احمد همچنین در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با الحیات تیره بودن روابطش با ایالات متحده امریکا و بریتانیا را رد کرد و گفت که روابط ما با این دو کشور تاریخی و ریشه‌دار است.

وی همچنین درباره حضور نیروهای عربستانی در بحرین گفت: «بخشی از این نیروها خاک بحرین را ترک کرده‌اند. آنها پس از مشورت‌های شورای همکاری به بحرین آمدند و به زودی از کشور خارج خواهند شد. البته نباید به حضور آنها چندان اهمیت داد همان طور که قبلا در مسقط و کویت نیز حضور داشتند و هیچ اتفاقی نیفتاد.»



نظر شما :