جو بایدن به چین می‌رود

۲۴ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۵۴۳۴ سرخط اخبار

جو بایدن، معاون رییس جمهور آمریکا این هفته راهی چین می شود تا درباره راه های برون رفت از حجم وسیعی از اختلافات پکن - واشنگتن در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و نظامی با مقامات چین رایزنی کند.

به گزارش ایرنا، سفر مقام آمریکایی به چین از هفدهم اگوست ( 26 مرداد ) آغاز می شود.

برخی منابع خبری در چین اعلام کرده اند که یکی از مهمترین محورهای گفت و گوی وی با مقام های چین بحث فروش های تسلیحاتی آمریکا به تایوان است.

تایوان درصدد خرید جنگنده های پیشرفته' اف 16 سی دی ' از آمریکاست اما بعید نیست بایدن به مقام های پکن تضمین دهد که آمریکا این جنگنده ها را در اختیار تایوان قرار نخواهد داد.

آمریکا با فروش شش میلیارد و 400 میلیون دلار سلاح به تایوان باعث شد تا چین به مدت یک سال روابط نظامی خود را با واشنگتن در دوره زمامداری ' اوباما ' رییس جمهور آمریکا قطع کند.

تایوان امیدوار است مقام های آمریکایی با فروش 66 فروند از این جنگنده موافقت کنند اما چین تهدید کرده است این فروش تسلیحاتی برای واشنگتن گران تمام خواهد شد.

آمریکا هم اکنون بزرگترین فروشنده تسلیحات به تایوان است.

چین و آمریکا علاوه بر اختلافات در حوزه نظامی ، در عرصه اقتصادی با محوریت افزایش بدهی های آمریکا به چین و فشار واشنگتن برای بالا بردن ارزش یوان در برابر دلار و در زمینه سیاسی با موضوعات دخالت های آمریکا در امور داخلی چین و بحث حقوق بشر اختلافات بسیاری دارند.

در حال حاضر امریکا با یک هزار و 160 میلیارد دلار بدهی بزرگترین کشور بدهکار به چین به شمار می رود.

معاون رییس جمهوری آمریکا پس از دیدار چین راهی مغولستان و ژاپن خواهد شد. 

نظر شما :