معترضان روسیه و شیلی چشم‌ انتظار حمایت ایران

۲۳ مرداد ۱۳۹۰ | ۰۱:۳۹ کد : ۱۵۳۸۴ اروپا
حمایت جالب توجه دولت و برخی نهادهای نظامی کشور از معترضان انگلیسی و درخواست وزارت خارجه از نهادهای مستقل حقوق بشری برای روشن شدن زوایای تاریک جنایت های پلیس لندن، از جمله اخبار مورد علاقه رسانه ها در روزهای گذشته بوده است.
معترضان روسیه و شیلی چشم‌ انتظار حمایت ایران
دیپلماسی ایرانی: وقتی تنش ها و درگیری ها در لندن و چند شهر دیگر انگلیس افزایش یافت، سخنگوی وزارت خارجه و سپس رئیس جمهور ایران لب به اعتراض علیه اعمال خشونت پلیس لندن گشودند و اعتراض های ایشان به گل سرسبد اخبار و رویدادهای داخلی و خارجی تبدیل شد؛ تا جایی که حتی اصل درگیری ها و حوادث شهر لندن هم تحت الشعاع قرار گرفت.

حتی تریبون نماز جمعه تهران نیز به محلی برای تسویه حساب های سیاسی تهران و لندن تبدیل شد. صدیقی که خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران را می خواند، بحران اخیر در انگلیس را نتیجه جنایات این دولت در دنیا خواند و گفت: شعله ای که در انگلستان مشتعل شده و سراسر انگلستان را درنوردیده است نشانی از حقانیت وعده های الهی و زمان تحقق آن است و فرپاشی دنیای غرب است.

او با بیان اینکه "هم اکنون زمان فروپاشی دنیای غرب است" افزود: امام خمینی (ره) مرد خدا بود و آنچه گفت محقق شده و می شود. امام(ره) فرمود این قرن، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران است. کسی فکر نمی کرد انگلیسی که پرچمدار استعمار بود اینچنین به چالش کشیده شود و اوضاع آن بحرانی شود. شعله ای که در انگلستان مشتعل شده و سراسر انگلستان را درنوردیده است نشانی از حقانیت وعده های الهی و زمان تحقق آن است و بصیرت حضرت امام(ره) نشان می دهد.

البته رسانه های داخلی و خارجی نیز برداشت های خاص خود را از موضع گیری های تهران علیه لندن داشتند و تفسیر و تعبیرهایی کوتاه درباره جنس کلام و ادبیات مقام های ایرانی در این باره ارائه دادند. کاردار سفارت بریتانیا در تهران نیز مواضع حقوق بشری وزارت خارجه ایران را به فال نیک گرفت و از آن استقبال کنایه آمیز و معناداری کرد.

اما پس از بروز آتش افروزی ها در لندن که با پوشش وسیع رسانه های ایران و انگلیس همراه بود و خرده مجادله لفظی را هم میان دو طرف پدید آورد، نوبت به بروز ناآرامی هایی در روسیه و شیلی رسید که هنوز واکنشی را از سوی دستگاه های رسمی کشور در پی نداشته است.

خبرگزاری های خارجی نوشته اند، گروهی از دانشجویان به همراه جمعی از مردم طبقات فرودست در سانتیاگو پایتخت شیلی در اعتراض به سیاست های دولت در زمینه آموزش و پرورش و آموزش عالی به خیابان ها آمده و در مواردی نیز با پلیس درگیر شده اند. مردم، دانشجویان، معلمان و قشرهای کارگری از عمده قشرهایی هستند که در اعتراض به سیاست های دولت در خیابان ها دست به تظاهرات زده اند. ظاهرا عدم رسیدگی به وضعیت آموزش عالی و تبعیض های روا داشته شده میان اقشار بالا و پایین اجتماع، دلیل اصلی اعتراض شیلیایی هاست.

یکی از تظاهرکنندگان شیلیایی درباره انگیزه خود از شرکت در تظاهرات گفته است: من به این دلیل در تظاهرات شرکت کرده ام که دو فرزند محصل دارم. ولی با هزینه های موجود تحصیل که توسط دولت اعمال شده است، وقتی آنها بخواهند به دانشگاه بروند ما دچار بدهکاری های زیادی خواهیم شد.

بنابراین می توان خواسته مردم معترض شیلی را که عمدتا از لایه های پایین اجتماع هستند، عدالت طلبانه دانست و با آنها هم‌صدا شد و خشونت علیه ایشان را محکوم کرد؛ کاری که هنوز دولت و سایر نهادهای کشورمان انجام نداده و درباره عدم خویشتن داری پلیس شیلی یا آمادگی برای اعزام نیروی نظامی به این کشور در حمایت از معترضان اعلام موضع نکرده اند.

همچنین یک تجمع اعتراضی از سوی چپ گرایان عدالت خواه در مسکو برپا شده که این تجمع نیز با دخالت نیروهای پلیس به خشونت کشیده شده و حدود 30 نفر بازداشت و زندانی شده اند. خبرگزاری ایسنا به نقل از اسوشیتدپرس نوشته است: جبهه چپ‌گرا در روسیه در حالی برگزاری این تجمع را سازمان‌دهی کرده بود که "سرگئی اودالتسف" رهبر این جبهه هم اکنون به دلیل شرکت در یک تظاهرات در 31 ژوئیه در زندان به سر می‌برد.

تظاهرکنندگان خواستار آزادی سرگئی اودالتسف شده اند. پیشتر سازمان عفو بین الملل نیز خواستار آزادی او شده بود. مخالفان در روسیه پیش از این بارها تلاش کردند که به طور مستمر اعتراض‌هایی را علیه دولت برگزار کنند اما مقام های روسیه با غیرقانونی خواندن این تظاهرات، نیروهای پلیس را برای متفرق کردن آنها وارد عمل کرده و معترضان را سرکوب کرده اند. در این مورد نیز هنوز واکنشی از سوی دستگاه دیپلماسی یا دیگر مقام های عالی نظام شنیده نشده است.

 

نظر شما :