دفاع صندوق بین‌المللی پول از گزارش اخیرش درباره ایران

۲۲ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۵۳۶۸ سرخط اخبار
 صندوق بین‌المللی پول که در پی انتشار گزارش جدید خود در تاریخ 12 مرداد ماه سالجاری در خصوص اقتصاد جمهوری اسلامی ایران با جوسازی برخی از رسانه‌های بین‌المللی مواجه شده بود، با صدور بیانیه‌ای ضمن رد خبرسازی‌های رسانه‌ها از گزارش خود دفاع کرد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود ضمن اعلام نرخ 2/ 3 درصدی رشد اقتصادی کشورمان، از اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها تجلیل کرده بود. 

به دنبال انتشار این گزارش، برخی از رسانه‌ها از جمله روزنامه وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی تلاش کرد تا گزارش ماه آوریل سالجاری صندوق بین‌المللی پول را که در آن نرخ رشد اقتصادی کشورمان صفر درصد اعلام شده بود، به نقل از منابع مستقل قلمداد کرده و گزارش جدید این صندوق در ماه اوت سالجاری را به نقل از منابع رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران جلوه دهد. این روزنامه همچنین با منفی بافی، گزارش صندوق بین‌المللی پول را تخطئه کرده بود. 

در پی این اقدام، "راتنا شای " معاون بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول با صدور جوابیه‌ای که در شماره مورخ 21/5/90 روزنامه وال استریت ژورنال درج شده، به مطلب منتشره توسط این روزنامه پاسخ داد. 

در این جوابیه که تحت عنوان "صندوق بین‌المللی پول از آمار خود در مورد ایران استفاده کرده " آمده است: نرخ رشد پایین اعلام شده (در مورد ایران ) در گزارش منطقه‌ای ماه آوریل صندوق بین‌المللی پول براساس ارزیابی‌های مستقل طرف ثالث نبوده است، بلکه این گزارش برپایه اطلاعات محدود ما از اقتصاد ایران در آن زمان بوده است. 

معاون بخش خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول همچنین تأکید کرده است: دو عامل کلیدی به تجدیدنظر ما در خصوص روند رو به رشد ایران در بازدید اخیر از این کشور کمک کرد که یکی کار برجسته و استثنایی ایران در بخش کشاورزی ظرف 2 سال گذشته بود و دیگری تأثیر مثبت قیمت بالای نفت بر اقتصاد کاملاً متنوع ایران بود. 

وی در ادامه جوابیه خود آورده است: همانند هر کشور عضو، بررسی ما (در مورد ایران) مستقل از دیدگاه‌های مقامات این کشور می‌باشد. کما اینکه پیش‌بینی ما برای رشد سال 2012-2011 پایین‌تر از نرخی است که مقامات ایران اعلام کرده‌اند و کمتر از روند قبلی می‌باشد، علی‌رغم ظرفیت‌های بالقوه بالایی که اصلاح یارانه‌ها به وجود آورده است. 

شایان ذکر است، اعلام رشد 2/3 درصدی اقتصاد کشورمان توسط صندوق بین‌المللی پول و همچنین تأیید رقم قابل توجه جذب سرمایه خارجی توسط جمهوری اسلامی ایران از سوی آنکتاد در شرایطی که کشورمان تحت فشارهای اقتصادی از سوی برخی قدرت‌ها قرار داشته و اقتصاد جهان دچار بحران می‌باشد، عصبانیت بدخواهان بین‌المللی را در بر داشته است. 

نظر شما :